Hari bol lieve toegewijden, geïnteresseerden en lezers,
Morgen, 17 juni 2015, begint Purusottama maand. Hieronder volgt een beschrijving van deze allerheiligste maand, gegeven door Srila Saccidananda Bhaktivinoda Thakura. Maar eerst een lijstje van voedingsmiddelen die toegewijden niet gebruiken tijdens Purusottama maand:
Aubergines, tomaten, loki, parmal, urad dahl, honing, sesamzaad, sesamolie, mosterdzaad, mosterdolie, soyabonen en bijproducten ervan of producten waar soya in is verwerkt, sperziebonen, snijbonen, gedroogde bonensoorten zoals bruine bonen, kievitsbonen etc.
Purusottama maand eindigt op 15 juli 2015. Ik wens jullie allemaal een gezegende Purusottama maand toe! Radhey Radhey!
De glories van Sri Purusottama Maand
door Srila Saccidananda Bhaktivinoda Thakura
Twee afdelingen van sāstra, Smarta en Paramartha
De vedische arya-sastra is verdeeld in twee secties, namelijk smarta (literatuur gebaseerd op smrti) en Paramartha (transcendentale literatuur gebaseerd op sruti). Degenen die in aanmerking komen (adhikari) voor de smarta sectie, hebben geen natuurlijke neiging of smaak voor de Paramartha-Shastra. De gedachten, principes, activiteiten en levensdoelen van ieder mens zijn samengesteld volgens zijn respectievelijke ruci (neiging naar of smaak voor). In het algemeen accepteren smartas die geschriften, die in overeenstemming zijn met hun respectievelijke ruci. Ze hebben een grotere adhikara voor Smarta-sastra en tonen niet veel respect voor paramarthika-sastra. De Voorzienigheid is de handelende Persoon achter de oprichting van deze twee divisies. Daarom moet de Schepper van de wereld ongetwijfeld een verborgen doel hebben gehad met zo’n regeling.
Voor zover ik het begrijp, is het doel dat het levend wezen vooruitgang boekt op zijn niveau van bewustzijn door standvastig te blijven in zijn respectievelijke adhikara. Indien iemand afwijkt van zijn adhikara, krijgt hij een terugval. Naar gelang iemand z’n activiteiten, kan een persoon twee soorten adhikara bereiken: karma-adhikara en bhakti-adhikhara. Zolang men zijn karma-adhikara aan houdt, profiteert hij van het pad zoals beschreven in de smarta sectie. Wanneer hij overgaat naar bhakti-adhikara, door karma-adhikara te overstijgen, ontwikkelt hij een natuurlijke ruci (neiging) voor het paramarthika of transcendentale pad. Smarta en Paramartha. Daarom heeft de Voorzienigheid deze twee divisies van sastra gemaakt, Smarta en Paramartha.
De regels en voorschriften van smarta sastra zijn toegewijd aan karma
De Smarta sastra heeft verschillende soorten regels gemaakt om ons te helpen standvastigheid te bereiken in karma-adhikara. In veel gevallen toont het zelfs onverschilligheid tegenover paramartha sastra zodat mensen vertrouwen krijgen in de regels en voorschriften van karma-adhikara. In werkelijkheid, hoewel sastra één is, manifesteert het zich op twee manieren voor de mensen. Als de jiva zijn adhikara-nistha op geeft, zal hij nooit voorspoed bereiken. Om deze reden zijn de Shastra’s verdeeld in tweeën: smarta en paramartha.
Adhimasa (extra maand), ook wel mala masa (onzuivere maand), is verstoken van alle gunstige activiteiten
Door het hele jaar in twaalf te delen, heeft de Smarta-Shastra de gunstige, of religieuze activiteiten voor deze twaalf maanden bepaald. Alleen de extra maand (adhimasa) is verstoken van deze activiteiten. Alle karma (religieuze activiteiten die deel uitmaken van het varnasrama systeem wanneer toegewezen aan de twaalf maanden) laat de extra maand (adhimasa) verstoken van dergelijke activiteiten. Er zijn geen religieuze activiteiten in adhimasa. Om het aantal maan- maanden en zonnemaanden in evenwicht te houden, moet er om de 32 maanden, 1 maand worden uitgesloten. De naam van die maand is adhimasa (extra maand). Smartas hebben deze extra maand verworpen omdat zij het zien als zijnde afschuwelijk. Ze gaven het namen zoals mala masa (onzuivere maand), cora masa (maand van de dieven) en ga zo maar door.
In Sri Surya Siddhanta wordt verklaard dat er in een mahayuga 1.593,336 extra maanden zitten en 51.840,000 zonnemaanden. Daarom is er één extra maand na elke 32 maanden, 16 dagen en 4 uren van de zonnekalender.
Gezien vanuit het perspectief van Paramartha-sastra, is Adhimasa superieur en veelbelovend voor Hari-bhajana
Aan de andere kant, verklaart de meest aanbiddelijke paramartha-sastra dat Adhimasa de meest bijzondere maand is voor het verrichten van transcendentale activiteiten. Aangezien het leven in deze wereld tijdelijk is, is het niet goed om ook maar een deel van je leven zinloos door te brengen. Het is absoluut noodzakelijk voor het levend wezen om ieder moment bezig te zijn met hari-bhajana. Op deze manier kan Adhimasa, die om de drie jaar verschijnt, ook nuttig zijn voor hari-bhajana. Dit is inderdaad de diepe betekenis van paramartha-Shastra. Karmi’s zien deze maand als zijnde verstoken van alle gunstige activiteiten. Echter, voor de bevrijding van alle jiva’s (levende wezens) heeft Paramartha sastra vastgesteld dat deze periode als meest bevorderlijk is voor hari-bhajana. Paramartha Sastra zegt: “O levend wezen! Waarom zou je tijdens deze Adhimasa lui blijven in je hari-bhajana blijven? Srimad Golokanatha Zelf heeft verzekerd dat deze maand de beste is van allemaal. Het is zelfs superieur aan de zeer heilige maanden van Kârttika, Magha en Vaisakha. In deze maand, moet je Sri Sri Radha-Krishna aanbidden met speciale regels, of speciaal gemoed voor bhajana. Hierdoor zul je alle vormen van perfectie bereiken. “
De geschiedenis en de glorie van Adhimasa en hoe het de naam ‘Puruṣottama’ kreeg
De heerlijkheden van Adhimasa worden vermeld in het 31e hoofdstuk van de Naradiya Purana. Adhimasa zag de soevereiniteit van de twaalf maanden en zag dat hij werd gekleineerd. Hij ging naar Vaikuntha en legde zijn dilemma voor aan Sri Narayana. Uit mededogen, namVaikuntha-pati hem met zich mee en verscheen voor Sri Krishna in Goloka. Na het horen over de nood van malamasa (de onzuivere maand), smolt het hart van Sri Krishna en sprak Hij als volgt:
“O Ramapati! Net zoals ik in deze wereld vereerd wordt met de naam Puruṣottama, zo zal ook deze Adhimasa bekend worden in de wereld door de naam Puruṣottama. Nu geef ik al mijn kwaliteiten aan deze maand. Vanaf vandaag is deze Adhimasa niet verschillend van mij en is hij de monarch van alle andere maanden. Ook is dit de meest aanbedene en aanbiddelijke maand in de wereld. Alle andere maanden zijn sakama, dat wil zeggen dat ze wereldse verlangens verlenen. Deze maand is echter niskama. Degenen die deze maand aanbidden, zonder enige wens (akama) of met alle soorten van verlangens, zullen al hun karma verbrand zien. Dan zullen ze mij bereiken. Mijn toegewijden begaan soms een overtreding. Maar in deze Puruṣottama maand zullen ze worden beschermd tegen het begaan van een overtreding. Die grote dwazen die in Adhimasa geen gunstige activiteiten verrichten, zoals japa doen, geven aan liefdadigheid, het bezoeken van en baden in de heilige plaatsen, en degenen die jaloers zijn op de dvija (brahmanas) worden geacht goddeloos en ongelukkig te zijn en te wonen op de kosten van anderen. Op deze manier zullen ze zelfs geen spoor van geluk bereiken, zelfs niet in hun dromen. Echter, diegenen die vervuld zijn met bhakti zullen hun voordeel doen met deze Puruṣottama maand door Mij te vereren. Na het genieten van werelds geluk, zoals rijkdom, zonen enz., zullen ze uiteindelijk verblijven in Goloka.”
Regels voor het baden in de maand Sri Puruṣottama
“Volgens de wijzen kan men op drie verschillende manieren een bad nemen. Een bad in rivieren die uitmonden in de oceaan is het beste. Een bad nemen in meren, vijvers en putten komt op de tweede plaats en een bad nemen in je huis is een gewoon bad.”
Degenen die Sri Puruṣottama vrata volgen, moeten na het nemen van een bad het volgende in acht nemen:
“Na het baden moet men âcamana doen met schone handen. Daarna moet men een pasta maken van gopicandana klei en hiermee eenvoudige, mooie, rechte urddhvapundra tilaka op zijn voorhoofd aanbrengen en ook de schelp, schijf-tekens enz, op zijn lichaam aanbrengen.”
De verering van Sri Krishna is de verplichte activiteit in de Puruṣottama maand.
Valmiki zei: “O Drdhadhanva! Puruṣottama Sri Krishna is de heersende godheid van Purosottama maand. Daarom, gevuld met een vast vertrouwen in de Heilige Naam, moet u Puruṣottama Sri Krishna aanbidden met zestien soorten parafernalia, elke dag van deze maand.
Verboden activiteiten in de maand Puruṣottama
Alle regels en voorschriften met betrekking tot Sri puruṣottama vrata, die we hierboven van deze Sāstra hebben gepresenteerd, moet worden gevolgd door religieus toegewijde personen van alle varnas (kasten). De Naradiya Purana concludeert door te zeggen dat in de heilige plaats van Naimisaranya, Sri Suta Gosvami als volgt sprak tot de verzamelde toegewijden:
“Zelfs na het nemen van geboorte in India, blijven de laagsten onder de mensen vastzitten aan het huishoudelijk leven en horen zij nooit over de heerlijkheden van Sri puruṣottama vrata; noch observeren zij deze maand. Zulke ongelukkige personen ondergaan het lijden van herhaaldelijke geboorte en dood en het leed toegebracht door de scheiding van zonen, vrienden, vrouw en andere familieleden.
In deze puruṣottama maand, moet men niet onnodig spreken over wereldse literatuur of alledaagse poëzie. Men moet niet slapen op het bed van anderen, noch zich overgeven aan discussies over wereldse zinsbevrediging. Men mag niemand bekritiseren, geen voedingsmiddelen eten die zijn gekookt door niet-toegewijden, of voor anderen voorgeschreven activiteiten uitvoeren.”
De verplichte activiteiten in de puruṣottama maand
“Zijn gierigheid opgevend, moet men geven in liefdadigheid aan de brahmanen. Als een persoon gierig blijft, zelfs als hij rijkdom heeft, zal zijn gierigheid er de oorzaak van zijn dat hij naar Raurava (soort helse planeet) gaat. Elke dag moet men de Vaisnavas en brahmanas voeden met de beste levensmiddelen. Een persoon die de geloften volgt, moet zijn voedsel nemen in het achtste deel van de dag. Indradyuyamna, Satadyuyamna, Yauvanasva en Bhagiratha bereikten sāmīpya, nauwe associatie met Bhagavan door het aanbidden van de Puruṣottama maand. Men moet zich helemaal inspannen om toegewijde dienst te verrichten aan Purusottama. Een dergelijke dienst aan puruṣottama is superieur aan alle soorten sādhana en vervult alle verlangens. In een vorig tijdperk zong Kaundilya Muni herhaaldelijk de mantra ‘Govardhana-Dharam vande’. Door deze mantra met devotie te zingen in Sri Puruṣottama maand, zal men Sri Puruṣottama Zelf bereiken. Men moet in Puruṣottama maand voortdurend mediteren op Nava-ghana dvibhuja muralidhara pitāmbara Sri Krishna met Sri Radha. Degenen die dit met toewijding doen, zullen al hun gekoesterde verlangens in vervulling zien gaan.”
Srila Saccidananda Bhaktivinoda Thakura ki jaya!
Sri Gaura Premanande, Hari Hari bol!