Geachte heer/mevrouw,
Aanvaardt a.u.b. mijn nederige eerbetuigingen.
Alle eer aan Sri Guru & Gauranga!
De Bhakti Holland Mrdanga cursus leert u hoe te spelen op de mrdanga, karatalas, en zang. De lessen vinden wekelijks plaats op dinsdagavond van 19:00 tot 20:30 in Rotterdam en zondagavond van 19:00 uur tot 20:00 in Den Haag (adressen zie website). Ook zijn er speciale lessen voor kinderen vanaf 8 jaar.
We gebruiken voor de cursus het boek Leer Mrdanga In Twaalf Maanden van Bablu Das Prabhu*.
*Bablu Das werd geboren in Godrumadvipa (Navadvipa) in een Vaisnava familie.
Vanaf jonge leeftijd leerde hij Mrdanga spelen van de beste Vaisnava muzikanten in West-Bengalen. In de vroege dagen van de Mayapura Project speelde hij de mrdanga terwijl Srila Prabhupada Jaya Radha Madhava zong. Hij was de Gurukula mrdanga leraar in Iskcon Mayapura van 1982 tot 1995 en is nu de Gurukula mrdanga leraar in Iskcon Vrindavana. Hij is een meester in de gaudiya vaisnava muziek tradities van Srinivasa Acarya en Narottama dasa Thakura. Hij geeft onderricht in de authentieke gaudiya vaisnava mrdanga stijl zodat deze klassieke (Gaudiya Vaisnava) stijl van muziek behouden blijft.
Wat is een ‘Ahimsa’ Mrdanga?
Srimad Bhagavatam 3.5.7
De koe is het belangrijkste dier omdat het de mens helpt tot een volmaakt bestaan. De instandhouding van het lichaam vindt plaats door de consumptie van allerlei soorten levensmiddelen, maar koemelk is van bijzonder belang voor de ontwikkeling van de fijnere weefsels van de hersenen, zodat men diepgaande transcendentale kennis kan doorgronden.
Ochtend Gesprek – 23 juni 1977, Vrindavana
Prabhupāda: Er wordt beschreven dat men eerst een aap, een leeuw of koe is en daarna geboorte neemt als mens. Sattva-guna, Rajo-guna, Tamo-guna. De aap is in tamo-guna, de koe is in sattva-guna, en de leeuw is in Rajo-guna. Dit zijn de laatste levens als dier voorat men geboorte neemt als mens. Dit gebeurt geleidelijk. Alles wordt beschreven.
Lezing : Bhagavad-gita 9.3 — Melbourne, April 21, 1976
De Vedas verklaren … Mensen zijn … Iedereen is in onwetendheid, want de evolutie begint bij de lagere levensvormen en in de westerse landen is de evolutietheorie van Darwin zeer prominent, en zij geloven dat de mens van de apen afstamt. En de Vedische Sastra zegt dat na geboren te zijn als de koe, leeuw of aap men vervolgens geboorte neemt als mens..
Bhagavad-gita Zoals ze is – Macmillan Editie 1972 : De Goddelijke en Demonische Eigenschappen : Bhagavad-gita 16.1-3 : Betekenisverklaring :
Ahiṁsā betekent dat men de levensontwikkeling van welk levend wezen dan ook niet verhindert. Men moet niet denken dat omdat de spirituele vonk toch nooit gedood kan worden, zelfs niet na het doden van het lichaam, het geen kwaad kan dieren te doden voor zinsbevrediging. Mensen zijn tegenwoordig verslaafd aan het eten van dieren, hoewel ze voldoende granen, vruchten en melk hebben. Het doden van dieren is niet noodzakelijk. Dit voorschrift geldt voor iedereen. Als er geen andere mogelijkheid is, mag men een dier doden, maar het moet dan geofferd worden. In ieder geval moeten personen die ernaar verlangen vooruitgang te maken in spirituele bewustwording, dieren geen geweld aandoen wanneer de mensheid voldoende voedselvoorraad heeft. Werkelijke ahiṁsā betekent dat men de levensontwikkeling van iemand anders niet hindert. Dieren maken ook een ontwikkeling door in hun evolutionaire leven door van de ene categorie van dierlijk leven naar de andere te verhuizen. Als een bepaald dier gedood wordt, dan hindert dat zijn ontwikkeling. Als een dier voor een bepaald aantal dagen of jaren in een bepaald lichaam verblijft en dan voortijdig gedood wordt, moet het opnieuw in die levensvorm terugkomen om de resterende dagen vol te maken en vervolgens te promoveren naar een andere levenssoort. Hun ontwikkeling mag dus niet gehinderd worden alleen maar om de eetlust te bevredigen. Dat is wat onder ahiṁsā wordt verstaan.
Een ahimsa mrdanga is een hoogwaardige mrdanga waarvan het leer niet afkomstig is van de slachthuizen. De huid wordt uitsluitend verzameld van koeien die hun lichaam verlaten door een natuurlijke dood. Op zorgvuldige wijze worden er maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat het leer niet afkomstig is van geslachte koeien. Deze huid is dan natuurlijk verwerkt – zonder chemicaliën of zout. Het leer wordt gegeven aan een ambachtsman, die kiest voor de beste delen van de huid (het leer van de hoofd voor de kleine kant van de mrdanga en het leer van de buik voor de grote kant van de mrdanga) en maakt mrdangas met een geluid van ongeëvenaarde kwaliteit. Klei wordt gebruikt voor mrdangas omdat dit de beste resonantie geeft. De mrdangas zijn uitsluitend vervaardigd uit natuurlijke materialen. Elk mrdanga is voorzien van een band en insteekhoes. Mrdanga dient men niet verticaal te laten rusten op de grond, mede omdat dit een negatief invloed heeft op het geluid (ook omdat het niet respectvol is en de mrdanga Heer Balarama representeert).
Omdat er geen chemicaliën of zout worden gebruikt voor de behandeling en het behoud van het leer, is het effect van temperatuur en vochtigheid op het leer geringer. Door alleen met de beste delen van de huid de trommels te vervaardigen, wordt de kwaliteit van het geluid, de duurzaamheid van de band en koppen verhoogd. Dit betekent minder frequent de koppen veranderen.
Waarom enkel Ahimsa mrdanga’s in de tempels gebruiken?
In India worden duizenden koeien dagelijks geslacht, niet voor het vlees, zoals velen zouden verwachten, maar voor hun huiden. Soms worden er grote afstanden afgelegd (te voet), soms dagenlang, en zijn de koeien bij aankomst ziek en uitgehongerd (op zijn zachtst gezegd) voordat ze genadeloos gedood worden. Veel van de koeienhuiden worden gekocht door mrdanga ambachtslieden (omdat deze makkelijker te verkrijgen en goedkoper zijn). Voor elk mrdanga die door iemand gekocht wordt, is een koe voor zijn huid naar een slachthuis gebracht.
De Ahimsa Mrdanga heeft bijzondere kenmerken zoals bepaalde afmetingen voor de lengte van de trommel en breedte van de koppen, en wordt afgestemd volgens de toon van een paar zuivere karatalas. De combinatie van de luide heldere geluid van de rechterkant en de zachte, diepe en majestueuze geluid van de linkerkant creëert een zeer prachtig geluid. Als deze mridanga in kirtan wordt gespeeld raakt Krishna en Zijn toegewijde aangetrokken!
Is de Mrdanga een klassiek instrument?
Bladzijde 13-14 Leer Mrdanga In twaalf Maanden door Bablu Das
Veel mensen spelen met tabla of dholak slagen op de mrdanga, maar de mrdanga heeft zijn eigen specifieke matra’s en mantra’s. De tabla is geen Gaudiya Vaisnava instrument en komt oorspronkelijk niet uit een bonafide spirituele Sampradaya. Hoewel het een ingewikkelde speeltechniek heeft, kan deze niet vergeleken worden met de mrdanga. De dholak, een houten trommel van vergelijkbare grootte en vorm als de mrdanga is tegenwoordig populair India. Het is ook geen klassieke instrument en beschikt niet over een standaard systeem van matra’s. Sommige mensen denken ten onrechte dat de mrdanga een gewone instrument is. Op de tabla is de maximale lengte van een tala (ritme) zestien matra’s. (slagen). Op de mrdanga, kan de tala veel langer: sommige zijn achtentwintig, vierenveertig, zesennegentig, honderdenvier matra’s, enzovoort. De lange melodieën, samen met de woorden van de liederen, vertellen het spel en vermaak van Krishna. Deze kennis kan enkel komen van een gekwalificeerde leraar.
Voor meer informatie en om jezelf in te schrijven voor de cursus kan contact opgenomen worden met Damodara Dasa (tel. nr. 06-22993188)
Tot ziens op de cursus!