Alle eer aan Sri Srimad A.C. Bhaktivedanta Swami Maharaja! Alle eer aan Tridandisvami Sri Srimad Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja!
In dit tijdperk van Kali is het voor een gewoon mens onmogelijk om zijn huis te verlaten en naar een afgezonderde plaats in de bergen of de jungle te gaan om daar yoga te beoefenen. Het huidige tijdperk wordt gekenmerkt door een hevige strijd om een kort bestaan. Terwijl het Kali-yuga voortschrijdt zal onze levensduur steeds verder afnemen. Onze voorvaderen leefden honderd jaar of meer, terwijl de mensen nu al sterven op zestig- of zeventigjarige leeftijd. De levensduur zal geleidelijk aan zelfs nog verder afnemen. Geheugen, genade en andere goede eigenschappen zullen in dit tijdperk eveneens afnemen.
In Kali-yuga nemen de mensen zelfs de zelfrealisatie door middel van eenvoudige en praktische methoden niet serieus, om dan nog maar te zwijgen van dit moeilijke yoga-systeem, waarin de manier van leven, de manier van zitten, de keuze van de plaats en de onthechting van de geest van materiële bezigheden gereguleerd wordt. Als een praktisch mens vond Arjuna dit yoga-systeem onuitvoerbaar, ook al had hij in vele opzichten veel op anderen voor. Hij was niet bereid om een pseudo-yogi te worden en wat gymnastiektoeren uit te halen. Hij was geen huichelaar, maar een krijgsman en een gezinshoofd. Daarom gaf hij openlijk toe dat dit yoga-systeem voor hem tijdverspilling zou zijn. Arjuna behoorde tot de koninklijke familie en op tal van gebieden bevond hij zich in een vooraanstaande positie; hij was een groot krijgsman, leefde erg lang en was bovenal de meest intieme vriend van Heer Krsna, de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods. In de tijd dat Arjuna leefde, vijfduizend jaar geleden, was de levensduur erg lang. In die tijd werden de mensen tot duizend jaar oud. In dit Kali-yuga is de levensduur beperkt tot zo’n honderd jaar, in Dvapara-yuga was dat duizend jaar, in Treta-yuga tienduizend jaar en in Satya-yuga honderdduizend jaar. De levensduur neemt dus af naarmate de yuga’s degenereren. Hoewel Arjuna in een tijd leefde waarin men duizend jaar lang leefde en meditatie kon beoefenen, vond hij dit systeem toch onmogelijk.
Arjuna had vijfduizend jaar geleden veel betere faciliteiten dan wij nu hebben, en toch weigerde hij dit yoga-systeem te aanvaarden. We vinden in feite nergens in de geschiedenis ook maar de geringste aanwijzing dat hij zich er ooit mee bezig heeft gehouden. Dit systeem dient dus over het geheel genomen in dit tijdperk van Kali als onuitvoerbaar beschouwd te worden. Het kan natuurlijk wel uitvoerbaar zijn voor een zeldzame enkeling, maar voor de mensen in het algemeen is er geen beginnen aan. Als dit vijfduizend jaar geleden al het geval was, hoe zal het vandaag dan wel niet zijn? Degenen die dit yoga-systeem in verschillende zogenaamde scholen en verenigingen nabootsen, verspillen, hoewel ze zelf misschien tevreden zijn, alleen maar hun tijd. Ze hebben totaal geen idee van het beoogde doel.
Daar het astanga-yoga systeem onuitvoerbaar geacht wordt, wordt iedereen het bhakti-yoga systeem aangeraden. Zonder opleiding of onderricht kan men vanzelf aan bhakti-yoga deelnemen. Zelfs een klein kind kan tijdens een kirtana in zijn handen klappen. Daarom heeft Heer Caitanya Maháprabhu verkondigd dat bhakti-yoga het enige praktisch toe te passen yoga-systeem is voor dit tijdperk.
harer nama harer nama
harer namaiva kevalam
kalau nasty eva nasty eva
nasty eva gatir anyatha
“In dit tijdperk van ruzie en schijnheiligheid is het zingen van de heilige naam van de Heer de enige manier om bevrijd te raken. Er is geen andere manier. Er is geen andere manier. Er is geen andere manier.” Chanten is erg eenvoudig en het resultaat is onmiddellijk merkbaar. Pratyaksavagamam dharmyam. Proberen we om andere yoga-systemen te beoefenen, dan zullen we in het duister blijven en niet weten of we vooruitgang maken. In bhakti-yoga weet men dat wel. Dit is het enige yoga systeem waarmee men in dit leven snel zelfrealisatie en bevrijding kan verkrijgen. Men hoeft niet nog eens een leven lang te wachten.
cancalam hi manah krsna
pramathi balavad drdham
tasyaham nigraham manye
vayor iva su-duskaram
“De geest is rusteloos, woelig, koppig en zeer sterk, o Krsna, en hem bedwingen lijkt me moeilijker dan het bedwingen van de wind.” (B.g. 6.34) Door Hare Krsna te chanten wordt de geest onmiddellijk bekoord. Door de naam Krsna slechts uit te spreken en te horen wordt de geest vanzelf op Krsna gefixeerd. Dit houdt in dat het yoga-systeem onmiddellijk toegepast is. Het hele yoga-systeem is op concentratie op de gedaante van Visnu gericht, en Krsna is de oorspronkelijke persoonlijkheid waar al deze Visnu-gedaanten expansies van zijn. Krsna kan vergeleken worden met de oorspronkelijke kaars, waarmee alle andere kaarsen aangestoken worden. Als men een kaars aansteekt, kan men daarmee vele andere kaarsen aansteken, en iedere kaars is zonder twijfel net zo krachtig als de oorspronkelijke kaars. Toch dient men de oorspronkelijke kaars als zodanig te erkennen. Op dezelfde manier expandeert Krsna Zich in miljoenen Vishu-gedaanten, die stuk voor stuk net zo machtig zijn als Krsna, maar toch blijft Krsna de oorspronkelijke. Wie zijn geest dus concentreert op Heer Sri Krsna, de oorspronkelijke Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, bereikt onmiddellijk de perfectie van yoga.
Sri-bhagavan uvaca
asasayam maha-baho
mano durnigraham calam
abhyasena tu kaunteya
vairagyena ca grhyate
“Heer Sri Krsna zei: O sterkgearmde zoon van Kunti, het is ongetwijfeld zeer moeilijk de rusteloze geest te bedwingen, maar het is mogelijk door de juiste beoefening en door onthechting.” (B.g. 6.35) Krsna zegt niet dat het niet moeilijk is, Hij zegt eerder dat het wel moeilijk, maar mogelijk is door de juiste beoefening. De juiste beoefening betekent dat we ons wijden aan activiteiten die ons herinneren aan Krsna. Daarom hebben we zoveel activiteiten in deze beweging voor Krsna-bewustzijn — kirtana, activiteiten in de tempel, prasadam, publiceren, enz. Iedereen legt zich toe op een of andere activiteit waarbij Krsna in het centrum staat. Men bevindt zich dus in het yoga-systeem, en ook in Krsna, of men nu voor Krsna typt, voor Krsna kookt, voor Krsna chant of literatuur voor Krsna verspreidt. Net als in het materiële leven zijn we actief, maar onze activiteiten zijn zodanig gevormd dat ze rechtstreeks met Krsna verbonden zijn. Krsna-bewustzijn is dus mogelijk met iedere activiteit, en perfectie in yoga volgt vanzelf.