Guru-aparadha
Door Damodar Dasa
De guru zal nooit zich beledigd voelen door overtredingen. Als iemand onophoudelijk een bepaalde overtreding begaat dan zal de guru de persoon opgeven, maar over het algemeen doet hij dit niet.
Er is een verhaal hierover in de Ramayana van Tulasi dasa. Er was eens een sudra die Sankara vereerde, maar zijn guru was een Vaisnava die Rama-nama chantte.
De guru gaf deze sudra de instructie om ook Rama te aanbidden maar deze had voornamelijk belangstelling om Sankara te vereren. Op een dag zei de guru,” Sankara zelf vereert Rama, waarom dien je Rama dan niet?” De sudra antwoordde, ” Oh, bent u Sankara vijandig gezind ? Alle toegewijden van Siva zeggen dit. Als men uitlegt dat het vereren van Rama superieur is aan het vereren van Siva dan wordt men beschuldigd overtreder te zijn. Maar dit is niet juist. De sudra zei dus,” U wilt de verering van Rama bevorderen daarom bekritiseert u Siva?” Hij werd boos en begon zijn guru te beledigen. Sankara verscheen uit de murti die vlakbij was en vervloekte de sudra, ” Je zal in de hel moet blijven voor miljoenen geboorten.” Dit horende begon de guru vele gebeden op te zenden en plezierde Siva door het te zeggen,”Prabhu, wees alstublieft hem genadevol. Hoe gevallen Uw toegewijde maar ook is blijft hij uitsluitend van u. Wees genadevol.”
Sankara vroeg toen, ” Wat verlang je?” De guru antwoordde,” Dat u hem vergeving schenkt.” Sankara antwoordde, ” Ik heb gezegd dat hij geboorte moet nemen in de hel voor miljoenen geboorten maar nu ik geef ik mijn zegen dat deze vloek zeer snel tot een einde zal komen. Hij zal geboorte nemen en dan onmiddellijk daarna sterven tot de vloek verwezenlijkt is. Op deze wijze zal het zeer spoedig zijn. En het geschiedde op deze wijze doordat de guru gebeden had tot Siva. Spoedig daarna nam de sudra een ander geboorte als een mens, en toen nam hij geboorte als Kakubhusandi en werd een bhagavat-bhakta. Dit is de genade van de guru.
Eens was er een discipel die regelmatig pana at, en zijn guru zei toen tegen hem, “Je moet op Ekadasi geen pana eten.” De discipel antwoordde, ” Maar de murti heeft deze pana aanvaardt; het is dus is prasad. Moeten we prasad niet aannemen?” De guru zei,” Ja, we dienen deze prasada niet op Ekadasi te gebruiken. Toen zei de discipel ,”Hoe is dat mogelijk? Dit kan ik niet accepteren. Hij sprak zijn guru tegen. De guru zei dan,”Ga! Vanaf vandaag verwerp ik je als discipel.”
Als de discipel de instructies van de guru niet opvolgt, hoe kan er sprake zijn van een relatie tussen guru en discipel? Een discipel is een toegewijde die vooruitkomt in sadhana door de instructies van de guru te gehoorzamen. In dit geval dacht de guru,” Als je me nu ongehoorzaam bent op het niveau van sadhana wat zou je misschien kunnen doen in het stadium van perfectie?” Hierna beëindigde de discipel zijn leven.
Als een discipel oprecht berouw toont omdat hij zijn guru ongehoorzaam is geweest en hij uit berouw zich van het leven berooft, dan kan de guru zo’n discipel in het volgend leven van de discipel hem weer aanvaarden en hem verder helpen. Maar als de discipel de guru met boze opzet een arrogante houding heeft tegenover de guru, dan zal hij voorzeker naar de hel gaan. De guru is oneindig genadevol. Zelfs als een discipel afdwaalt en verloren raakt voor duizenden geboorten, zal de guru hem weer brengen tot het juiste pad en hem brengen tot spirituele perfectie. Zoals Gopa-kumara — hoeveel keren is hij afgedwaald? Hij werd koning, hij werd Indra, hij werd zelfs Brahma. Maar zijn guru bleef hem inspiratie geven door voor hem te verschijnen en bracht hem uiteindelijk naar Goloka-Vraja. Dit is de grote glorie van de guru.
Zolang we geen aparadha hebben begaan, of we per ongeluk een bepaalde fout hebben gemaakt dan zijn we veilig. Maar als we met boze opzet een overtreding hebben begaan tegenover de guru dan zal hij persoonlijk geen aanstoot nemen aan de overtreding maar het stof aan zijn voeten en Bhagavan zullen dat zeker. De enigste toevlucht is oprecht vergiffenis te vragen bij zijn voeten. We moeten altijd waakzaam zijn dat we geen guru-aparadha begaan.