Sri Garuda Puran Lezingen
Na onze zeer geslaagde introductie Lezing over de Sri Garuda Puran organiseren wij zoals beloofd de vervolg lezingen op
Donderdag 10 december 2015 Aanvang 19:00 – 21:30
Vrijdag 11 december 2015 Aanvang 19:00 – 21:30
en Zaterdag 12 december Aanvang 17:00 – 20:00
Stichting Bhakti Holland nodigt u allen van harte uit om de zeer interessante lezingen bij te wonen over de Garuda Puran in onze Bhakti Yoga Center aan de Sigrid Undsetweg 300 te Rotterdam Ommoord.
Aanmelding kan via email: bhaktiholland108@gmail.com
De lezing van vrijdag 30 oktober 2015 is te bekijken op Youtube via deze link: https://youtu.be/
Het leven begint niet bij de geboorte en eindigt evenmin bij de dood. Wat gebeurt er precies met het “ik” wanneer dit het huidige lichaam verlaat? Gaat het dan over in een ander lichaam? Moet het altijd door blijven reïncarneren? Hoe verloopt reïncarnatie werkelijk? Kunnen we bepalen hoe we in de toekomst terug zullen komen? Waarom worden we gecremeerd? Waar dienen alle rituelen voor? Wat is de betekenis van Ram Naam Satya hai? Waarom wordt de Maha Mantra gechant tijdens de crematie?
De Garuda Purana geeft antwoord op vele diepgaande en mysterieuze vragen over o.a. het leven na de dood.
Maak kennis met de wetenschap die u in staat stelt om vat te krijgen op uw huidige bestaan, om uw toekomst te bepalen en uw leven ingrijpend te veranderen!
De Garuda Puran behandelt een conversatie tussen Sri Vishnu en Zijn eeuwige drager en dienaar Garuda die na een reis door het hele universum heel veel vragen heeft over o.a. geboorte, ouderdom, ziekte, dood, helse planeten en reïncarnatie.
De Garuda Puran is een beschrijving over de weg die de ziel volgt na het verlaten van het lichaam. De wet van karma stelt dat we allemaal verantwoordelijk zijn voor onze daden en daarom is juist het moment van de dood cruciaal, omdat op dat moment ons verdere lot bepaald wordt.
Yamraja is de devta die over het lot van de zielen beslist. Hij beloont en straft de ziel op grond van de daden die het heeft begaan tijdens diens verblijf in het lichaam. Hij wordt ondersteund door zijn dienaren Dharmraja, Chitragupt, Shravan, Shravani en Yamduta.
HOOFDSTUKKEN Garuda Puran:
*Beschrijving van de weg voor zondaren en edelmoedigen
*Hoe de ziel zijn pad bewandeld
*Wat de ziel ondervindt naar Yamraja
*Welke zonden leiden tot welke helse wegen
*Reïncarnatie van de ziel en tekenen van helse wegen
*Ontstaan van de mens vanaf zaad tot individu
*Hoe verlos je je zelf van bewust of onbewust begane zonden
*De weg voor de Goedheiligen
*Wat te doen als je weet dat de dood zal intreden
*Crematie hoe en waarom, wat doet de vrouw
*10de dag ceremonie (Dasgaatra)
*11de dag ceremonie (Ekadash Shradh)
*Hoe wordt de Sapindi verricht
*Hoe groot is de Yampuri (Yamloka)
*Hoe komen de Goedheiligen weer terug
*Hoe verkrijg je moksha
*Resultaat van het aanhoren van de Garuda Puran
De dood: een cruciaal moment in het leven
etavan sankhya-yogabhyam
sva-dharma-parinisthaya
janma-labhah parah pumsam
ante narayana-smrtih
“De hoogste vervolmaking van het menselijk leven, of die nu bereikt wordt door volmaakte kennis van geest en materie, door het verkrijgen van mystieke vermogens of door het volmaakt vervullen van voorgeschreven plichten, is dat men zich op het moment van de dood Narayana, de Persoonlijkheid Gods, voor de geest kan halen.
De mentaliteit die we hebben op het moment van de dood is van het grootste belang. Als we nogal ingenomen zijn met onszelf en denken “O, ik ga sterven — en wat dan nog?”, kunnen we geen vooruitgang maken op het geestelijke pad. Zoals de lucht geuren met zich meedraagt, zo draagt iemands mentaliteit hem als hij sterft naar zijn volgende leven. Heeft hij de mentaliteit ontwikkeld van een vaisnava, een zuivere toegewijde van Krsna, dan zal hij onmiddellijk naar Vaikuntha gebracht worden. Heeft hij echter de mentaliteit ontwikkeld van een doodgewone karmi, een baatzuchtig werker, dan zal hij in deze materiële wereld moeten blijven en onder de gevolgen van zo’n mentaliteit moeten lijden.
Stel dat ik een zakenman ben. Als ik me tot aan mijn dood bezighoud met zakendoen, zal mijn mentaliteit zaken-gericht zijn. Een zakenman in Calcutta vroeg in zijn stervensuur over het bestuur van zijn molen. Hij is daardoor misschien opnieuw geboren als een rat in zijn eigen molen. Dat is zeker mogelijk. Waar je ook aan denkt als je sterft, dat zal je naar je volgende lichaam dragen. Krsna is erg aardig en zal je een lichaam geven dat overeenkomt met de mentaliteit waar je in opging toen je stierf. “Goed, denk je als een rat? Word dan een rat. Denk je als een tijger? Word dan een tijger. Denk je als een toegewijde? Kom dan naar Mij.”
Door de Maha Matra te chanten kunnen we onze gedachten zo vormen dat we altijd aan Krsna denken. In de Bhagavad-gita (6.47) raadt Krsna ons aan yoginam api sarvesam mad-gatenantar-atmana: “De beste yogi is hij die altijd in zijn hart aan Mij denkt.” Alleen dan zal men zich aan het einde van zijn leven slechts Krsna herinneren.
Waar we ons hele leven mee bezig zijn, bepaalt ons bewustzijn op het moment van de dood. Dat spreekt voor zich.
Wie zich voorbereidt op de dood zoals het hoort, is werkelijk intelligent, terwijl iemand die denkt dat hij voor altijd thuis kan blijven en van het gezelschap van zijn vrouw en kinderen kan genieten een dwaas is. In illusie denkt zo iemand dat zijn bankrekening, prachtige huis en gezin hem zullen beschermen, maar zij kunnen niemand beschermen. Het Srimad-Bhagavatam (2.1.4) zegt:
dehapatya-kalatradisv
atma-sainyesv asatsv api
tesam pramatto nidhanam
pasyann api na pasyati
“Wie gek is denkt: ‘Mijn sterke lichaam, mijn volwassen kinderen, mijn fijne vrouw en mijn bankrekening zullen me redden.— In deze materiële wereld zijn we gewoon aan het vechten als soldaten op een slagveld. Onze soldaten zijn onze vrouw, kinderen, bankrekening, landgenoten, enzovoort. Het Srimad-Bhagavatam waarschuwt ons dat we onze toevlucht niet moeten nemen tot dergelijke feilbare soldaten. Zelfs al ziet iemand dat zijn vader en grootvader, die eens in leven waren, nu niet meer bestaan, toch ziet hij niet dat op dezelfde wijze iedereen ten onder gaat – hijzelf daarbij inbegrepen. Hoe kan hij zijn zonen beschermen? Hoe kunnen zijn zonen hem beschermen? Deze vragen komen niet op bij de materialist die alleen maar opgaat in de dierlijke neigingen van eten, slapen, verdedigen en seks.