Ik wil tegen jullie zeggen…
Een met de hand geschreven stuk
Door: Srila Bhakti Dayita Madhava Gosvami Maharaja
Een voor een hebben de Vaisnava’s van weleer deze wereld verlaten, daarbij aan ons te kennen gegeven hebbend dat we aandachtiger dienen te zijn in onze zoektocht naar ons ultieme levensdoel (paramartha). Onze levensduur is extreem kort en toch, ondanks dat we de gelegenheid, faciliteit en kennis van het pad naar de Heilige Lotusvoeten van Sri Krsna hebben, streven we er niet naar om onszelf volledig onder te dompelen in bhajana. Door de indrukken uit vele, vele voorgaande levens zijn we onze eigen identiteit vergeten. In plaats daarvan is dit lichaam en alles wat er door maya aan gerelateerd is ons eigendom en alles geworden. Het resultaat hiervan is dat we onself hebben onthouden van het bereiken onze eigenlijke meest dierbare Sri Krsna, de belichaming van alle verrukkelijke luimen (akhila-rasamrta-murti).
Zonder het ego te transformeren is het niet mogelijk om de zoektocht naar Sri Krsna te beginnen. Wat het wereldse ego ons ook maar aanzet te doen zal onvermijdelijk werelds en walgelijk zijn. Zonder deze barrière van maya te transcenderen, kan de zoektocht naar paramartha niet beginnen. Wanneer men zijn oorsprong in Vaikuntha—het spirituele koninkrijk transcendentaal aan maya— begrijpt, dan verdwijnen de hebzucht en het gevoel van gewoontelijke plicht voor de objecten van de materiële wereld automatisch. “Ik ben een eeuwige dienaar van Sri Bhagavan”—wanneer dit bewustzijn ontwaakt, dan wellen liefde voor Sri Krsna, Zijn persoonlijke metgezellen, en alles verbonden met Sri Krsna automatisch op. Het dienen van Sri Krsna en Zijn toegewijden, het kennen van de relatie met Hen (sambandha-jnana), staat bekend als hari-bhajana. Voorafgaand aan het ontwaken van zuivere sambandha-jnana, kan er gemengde toewijding (misra-bhakti) zijn, zoals het offeren van alle resultaten van al de activiteiten etc., maar er kan geen zuivere toewijding (suddha-bhakti) zijn. Suddha-bhakti kan dan wel extreem zeldzaam zijn, maar toch is dat ons doel. Men kan vele betoverende dingen vinden in de boomgaard van de baatzuchtige arbeiders (karma-khandi’s), maar geen van hen zal van enig nut zijn om Sri Krsna te krijgen. Het echte feit is dat men zonder gevestigd te zijn in kennis van het zelf (atma) geen werkelijke vaikuntha-bhajana kan beoefenen. Het zou dwaas zijn om deze kostbare menselijke geboorte te verspillen aan het najagen van het wereldse en doodgewone volgens de gewoonlijke gang van zaken. In feite dienen we er het beste van te maken door te roeien met de riemen die we hebben.
He doet me goed te horen dat jullie bezig zijn om louter de Naam van Sri Hari te nemen. De geschriften, evenals onze voorganger-acarya’s, hebben ons geadviseerd om karma (baatzuchtige activiteit), jnana (kennis), yoga (meditatie), tyaga (verzaking), vrata (geloftes afleggen) en tapasya (het beoefenen van verstervingspraktijken) op te geven, en hebben ons geadviseerd om louter harinama te beoefenen:
harer nama harer nama
harer namaiva kevalam
kalau nasty eva nasty eva
nasty eva gatir anyatha
(Brhad-naradiya Purana 38.126)
“In dit tijdperk van Kali is er geen ander alternatief, is er geen ander alternatief, is er geen ander alternatief voor spirituele vooruitgang dan de Helige Naam, de Heilige Naam, de Heilige Naam van de Heer.”
Chant daarom de Heilige Naam, alle fascinatie voor enige ander soort discipline vergetend en begrijpend dat er geen verschil is tussen de Naam en de Genoemde. Er bestaat geen grotere sadhana dan dit. Geen andere manier zal sneller resultaten opleveren. Nama-bhajana is de hoogste onder de duizenden takken van toewijding en is de essentie van de leer van Sri Caitanyadeva. Doen alsof men roept om Bhagavan Sri Hari terwijl men aan iets of iemand anders denkt vertegenwoordigt geen nama-bhajana. Integendeel, het is overtreding aan de Lotusvoeten van de Heilige Naam. Ik beschouw mezelf fortuinlijk als jullie beiden liefdevol doorgaan met jullie nama-bhajana en aanbidding van de Allerhoogste Heer.
Wanneer we met nama-bhajana beginnen, proberen de agenten van maya problemen en obstakels te creëren voor onze spirituele vooruitgang. Maar de toegewijde van Sri Bhagavan wordt hier nog niet in het geringste door verstoord. Sterker nog, deze obstakels stuwen zijn toewijding en devotionele faam tot grotere hoogtes. Alle vermogens komen voort uit één bron die echt (vastava) en waar (satya) is. Hoe kan daarom om het even welk vermogen, inclusief het materiële vermogen van die vastava-vastu, de Opperste Bestuurder, degenen kwaad doen die enkel uit liefde voor Hem werken?
Onwetende personen, verstrikt als ze zijn in wereldse doeleinden, ondergaan altijd leed in de materiële wereld en zijn voortdurend in een toestand van angst. Maar de zuivere toegewijde of de intelligente persoon weet dat Sri Krsna de Allerhoogste Bestuurder is. Dit is waarom degenen die Sri Krsna aanbidden nooit iets of iemand vrezen, aangezien er voor hen nooit enige aanleiding voor angst zou kunnen zijn. Maya betreedt het hart van de jiva en doet leed, angst en smart ontstaan uit onwetendheid in dezelfde mate toenemen als de gescheidenheid die er is tussen de jiva en Sri Krsna. Er is een groot verschil tussen recreatieve spiritualiteit of spiritualiteit die voor de show is en werkelijke krsna-bhakti. Alle verlangens afstemmen op de verlangens van Sri Krsna staat bekend als suddha-bhakti. Dit is waar we naar moeten streven. Wanneer je aan Sri Krsna toebehoort, zal Sri Krsna ook aan jou toebehoren.
Je zult waakzaam moeten zijn, ervoor zorgend dat je niet afgeleid wordt vanwege gehechtheid aan materiële en religieuze beoefeningen. Wanneer je tot in detail de karakters analyseert van degenen die je dwars proberen te zitten op je pad van hari-bhajana, zul je erachter komen dat zij diep verzonken in activiteiten die volledig afkerig zijn van Sri Krsna hun levens leiden. Daarnaast kunnen de zienswijzen van zulke onderworpen zielen en die van zuivere toegewijden nooit hetzelfde zijn. Het verschil in hun zienswijzen is natuurlijk en moet er onontkoombaar zijn. Maar de wijze en slimme toegewijde trekt zich, terwijl hij zijn toewijding tot bhakti intact houdt, niet terug van gebruikelijke interactie met de wereld om hem heen. Alleen die activiteiten die gekant zijn tegen bhakti dienen vermeden te worden. Het is niet nodig om materiële en sociale activiteiten op te geven die niet gekant zijn tegen suddha-bhakti. Ik zie niet in waarom grhastha toegewijden hun gebruikelijke sociale activiteiten zouden moeten opgeven. Je zou moeten samenwerken met je familieleden of ze moeten helpen bij aangelegenheden zoals bruiloften en dergelijke. Echter, het nuttigen van niet-vegetarisch voedsel en voedselresten die aan de devata’s zijn geofferd is ten strengste verboden.
Als er niemand uit je familie of uit de samenleving waarin je leeft hooggeleerd zou zijn, zou je dan, dit verweer aanvoerend, ook ongeschoold willen blijven? Evenzo is dit het geval met spirituele kennis. Geen enkele wijze man op deze planeet zal je adviseren om jezelf verstoken te houden van zulke onschatbare spirituele kennis. Je zult juist door iedere gelukswenser geadviseerd worden om een hoge standaard neer te zetten waarvan de anderen zullen profiteren. Schaad je werkelijke, spirituele belang (paramartha) niet ten koste van het tijdelijke. Denk goed na over het volgende: Hoeveel kun je anderen vleien ten bate van materieel comfort? Hoeveel profijt zul je er van hebben en voor hoe lang? Wat voor goed zal het jullie beiden doen? Een menselijk wezen kan op elk moment sterven. Hoeveel profijt zal jouw sympathie voor zulke mensen hen opleveren en vice versa? Vergeet niet dat op het moment van onze dood, alle dingen die aan het lichaam gerelateerd zijn zullen worden achtergelaten, en we zullen ver weg moeten gaan. Maak je nooit zorgen over het tevredenstemmen van de gewone geconditioneerde zielen die geen onderscheid kunnen maken tussen goed en slecht, die gehecht zijn aan lust, woede en hebzucht, en omhuld zijn door slechte gewoontes. Sri Bhagavan is de beschermer en instandhouder van iedereen. Verspil je onschatbare en fragiele toegewijde leven niet door blindelings wat hulpeloze en dwaze mensen te volgen die verstoken zijn van hun eigen eeuwige welzijn.
Zonder enthousiasme kan er op geen enkel gebied vooruitgang worden geboekt. Roep met groot enthousiasme om Sri Bhagavan, zoveel als je kan. Chant de maha-mantra[1] op je kralensnoer met concentratie en toewijding. Wetend dat je zelf het eigendom bent van Sri Krsna, zul je geen verlangen hebben om de zintuigen van anderen te behagen.
Sri Krsna is de belichaming van alle transcendentale verrukkelijke luimen (akhila-rasamrta-murti[2]). Hij is daarom competent om de gebeden van toegewijden van elk van verschillende luimen te beantwoorden. Degenen die geen bijbedoelingen hebben in hun hari-bhajana zullen de mogelijkheid krijgen om volledig te genieten van de Gedaante van de Allerhoogste Heer vervuld van transcendentale luimen. Bhagavan Sri Krsna zal wederzijds uitwisselen overeenkomstig de luim waarmee een toegewijde Hem dient[1]. Bhagavan kan alleen bereikt worden door het toegewijde pad aan te nemen want alleen toewijding is competent om dat zo te doen. wil dit gebeuren, zullen we al onze materiële gemakken en materiële neigingen moeten opofferen. Het is nutteloos het eigen zelf—lichaam, geest en spraak—op te offeren voor het geluk van wereldse mensen die gekant zijn tegen Bhagavan. Het zal alleen gepast zijn om het geschenk van opoffering te offeren aan de Almachtige Bhagavan Sri Krsna, die Al-bestaan, Al-kennis, en Al-gelukzaligheid is. Ga door met het chanten van de Heilige Naam van de Allerhoogste Heer zonder terughoudendheid. Hij zal je zeker ontheffen van al je anartha’s[3].
[1] De maha-mantra: Hare Krsna, Hare Krsna, Krsna Krsna, Hare Hare / Hare Rama, Hare Rama, Rama Rama, Hare Hare
[2]De vijf voorname luimen zijn:
- Neutraliteit (santa-rasa).
- Dienstbaarheid (dasya-rasa).
- Vriendschap (sakhya-rasa).
- Ouderschap (vatsalya-rasa).
- Partnerschap (madhurya-rasa).
[3] De vier anartha’s zijn:
- Verkeerd opvatting van het zelf (svarupa-bhrama).
- Kwade niet-eeuwige verlangens (asat-trsna).
- De neiging om overtredingen te begaan (aparadha).
- Zwakte van hart (hrdaya-daurbalya)
Vertaling: Janaki Nath Das