Eén school van gedachten zegt dat de maha-mantra in onderstaande volgorde gereciteerd moet worden:
hare rama hare rama rama rama hare hare
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
Dit begrip is gebaseerd op de volgende punten:
1) Volgens de Kali-santarana Upanisad, gepubliceerd door Venkatesh Press, Mumbai, begint deze maha-mantra met de woorden hare rama hare rama rama rama hare hare gevolgd door hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare.
2) In een boek genaamd Kalyana van Gorakhpur is de maha-mantra in bovenstaande volgorde geschreven.
3) Sri Rama verscheen in Treta-yuga. Later verscheen Sri Krsna in Dvapara-yuga. Het is daarom logisch om hare rama eerst te reciteren en daarna hare krsna.
De bovengenoemde punten zijn zowel onlogisch als ongegrond:
1) Eerdere publicaties van the Kali-santarana Upanisad door Venkatesh Press, Mumbai, schrijven duidelijk dat de maha-mantra begint met hare krsna en niet met hare rama. Deze eerdere publicaties zijn nog steeds behouden in bibliotheken in Calcutta en Jaipur.
2) Kalyana, gepubliceerd door Gita Press, Gorakhpur, is geen bonafide bewijs om bovenstaand perspectief te ondersteunen.
3) Dat Treta-yuga opgevolgd wordt door Dvapara-yuga heeft geen effect op de eeuwige maha-mantra. De maha-mantra staat boven alle yuga’s en tijd.
Dit onderwerp kan alleen begrepen worden door de brahma maha-mantra te chanten, de bevrijder van alle yuga’s. Verwijzingen naar Sri Bhagavan’s namen in de verschillende yuga’s kan gevonden worden in de Ananta-Samhita:
Satya-yuga:
narayana para vedah narayana para ksarah
narayana para muktih narayana para gatih
“Narayana is uitgeroepen als de hoogste in al de Veda’s. Narayana is de hoogste van alle letters. Narayana is de hoogste bevrijding. Narayana is het hoogste pad.”
Treta-yuga:
rama narayana-ananta mukunda madhusudana
krsna kesava kamsare hare vaikuntha vamana
“He Rama! He Narayana! He Ananta! He Mukunda! He Madhusudana! He Krsna! He Kesava! He Kamsare! He Hare! He Vaikuntha! He Vamana!
Dvapara-yuga:
hare murare madhu-kaitabara
gopala govinda mukunda saure
yajnesa narayana krsna visno
niraysrayam mam jagadisa raksa
“Hare, Murare, Madhu-Kaitabare, Gopala, Govinda, Mukunda, Saure, Heer van alle yajna’s Narayana. Krsna, Visnu! Bescherm me alstublieft, O Jagadisha, ik heb geen andere toevlucht.”
Kali-yuga:
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
soda-saitani namani dvatrinisad varna kani hi
kalau yuge maha-mantrah sammato jiva tarane
“Hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare. Deze hari-nama maha-mantra bestaat uit zestien namen and tweeëndertig lettergrepen. In Kali-yuga bevrijdt deze mantra alle zielen.”
Dus, aangaande het derde punt, is het duidelijk dat de brahma maha-mantra (Krsna’s naam) aanwezig was als de bevrijder, zelfs in Treta-yuga, vóór de verschijning van Krsna in Dvapara-yuga, met namen zoals Mukunda, Madhusudana, Krsna, Kesava en Kamsari. Daarom is het advies en de argumenten gegeven over de omgekeerde volgorde van de maha-mantra ongeldig.
De sloka‘s van de Ananta-Samhita verklaren duidelijk dat in de Upanisads, zoals de Kali-santarana Upanisad, de maha-mantra geschreven is in deze volgorde: hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare.
Naradaji ontving de maha-mantra in deze volgorde van zijn guru Brahmaji en deze traditie wordt hedendaags nog steeds beoefend in de Brahma Madhva Gaudiya Sampradaya. Echter, in andere sampradaya‘s daalt deze maha-mantra niet via de guru parampara neer en daarom zijn haar geheimen en volgorde onbekend bij personen in die sampradaya’s. Het is geen wonder dat ze de volgorde van de maha-mantra omdraaien en het beginnen met hare rama.
Andere bonafide sastra’s geven bewijs omtrent de vorm van de maha-mantra:
sisya syodan mukha-sthasya harer-namani sodasa
samsravyaiva tato dagdham mantram trai-lokya-mangalam
(Jnanamrta-sara)
“Sri Gurudeva hoort de maha-mantra bestaande uit zestien woorden te reciteren aan de discipel vóór hem te initiëren in de gopala mantra, welke voorspoed brengt aan de drie werelden. Om de gopala mantra te ontvangen moet de discipel met zijn gezicht naar het noorden zitten en de mantra in zijn rechter oor ontvangen.”
In sastra’s zoals de Brahma Yamala, beschrijft heer Siva de svarupa (vorm) van de maha-mantra:
harim bina nasti kincat papani-starakam kalau
tasmal-lokad-dharana-artham hari-nama prakasayet
sarvatra mucyate loko maha-papat kalau yuge
hare-krsna-pada-dvandvam krsneti ca pada-dvayam
tatha hare-pada-dvandvam hare-rama iti dvayam
tad-ante ca maha-devi rama rama dvayam vadet
hare hare tato bruyad harinama samud dharet
maha-mantram ca krsnasya sarvapapa pranasakamiti
“He Mahadevi! Kijk! In Kali-yuga is er geen makkelijkere weg om je zonden te verdelgen dan door sri hari-nama. Het is daarom essentieel om sri hari-nama te propageren onder de gehele bevolking. De mensen van Kali-yuga kunnen gemakkelijk bevrijdt raken van de grootste hel door sankirtana te doen van deze maha-mantra. Om deze maha-mantra te chanten, chant eerst hare krsna twee keer, chant daarna krsna twee keer, dan hare twee keer. Hierna, chant hare rama twee keer, dan rama twee keer en weer hare twee keer. Men moet chanten, articuleren, sankirtana, gezamenlijk zingen etcetera doen van Sri Krsna’s maha-mantra, welke alle zondes vernietigd.” Dit is beschreven in deze twee versdelen.
De Radha Tantra verkondigt:
srnu matarmahamaye visva-bija-svarupini
hari namno mahamaye kramam vad suresvari
“Een bhakta bidt: ‘He visva bija svarupini (zaad van het hele universum)! Suresvari (Degene die is aanbeden door de goden, sura’s)! Mahamaya! Mata! Hoor alstublieft mijn gebed en leg aan mij de volgorde van de maha-mantra uit.’ ”
Als antwoordt hierop, zegt Devi:
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
dvatrim sadaksaranyeva kalau namani sarvadam
etanmantram suta srestha prathaman srnuyannarah
“O beste onder de zonen! De maha-mantra voor Kali-yuga schenkt alle perfectie. Deze maha-mantra, Sri Krsna nama, is samengesteld uit zestien namen en drieëntwintig lettergrepen: hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare. Een persoon die zijn eigen welzijn verlangd moet daarom eerst deze maha-mantra van zijn Gurudeva horen.”
In de Radha Hrdya Khanda van de Brahmanda Purana bidt Romaharsana Suta als volgt tot Sri Veda Vyasa:
yattvaya kirtitam natha hari-nameti sanjitam
mantram brahma-padam siddhi karam-tad-vad-no vibho
“He Vibho! He Prabhu! Instrueer mij alstublieft in de brahma svarupa nama mantra van Sri Hari die de gever is van alle perfectie.”
Als antwoord geeft Sri Veda Vyasa de volgende instructie:
grhanad yasya mantrasya dehi brahma-may bhavet
sadhyah putah surap ‘pi sarva-siddhi-yuto bha
vet tad-aham te bhidha-syami maha-bhagavato hamsi
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
iti sodasakam namnam tri-kala kalmasap-aham
natah parataropayah sarva vedesu vidhyate
“O mijn zoon, Ik zal je zeker instrueren over deze maha-mantra, waardoor een persoon in de lichamelijke conceptie bevrijdt kan raken en zelfs een dronkaard snel gezuiverd kan worden en alle perfectie kan bereiken. Ik zal je instrueren omdat je een maha-bhagavata en een geschikte kandidaat bent. Kijk! De uit zestien woorden bestaande maha-mantra, hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare, kan alle zondes van de drie werelden vernietigen. De vier Veda’s geven geen methode voor bevrijding van materiële gebondenheid superieur aan het chanten van deze maha-mantra.”
Ananta Samhita verkondigt ook:
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
sodasautani namani dvatrim-sad varna-kani hi
kalau yuge maha-mantrah sammato jiva-tarane
utsra-jyaitan-maha-mantram ye tvanyat kalpitam padam
maha-nameti gayanti te sastra-guru-lani-ghanah
“Alle sastra’s zijn het erover eens dat de hare krsna maha-mantra, welke bestaat uit zestien namen en drieëntwintig lettergrepen, de beroemde mantra is om de jiva’s in Kali-yuga te bevrijden. Degenen die deze maha-mantra negeren en een ander proces accepteren, door hun eigen waanvoorstelling of de waanvoorstelling van anderen, zijn feitelijk ongehoorzaam aan guru en sastra. Als iemand vraagt: ‘Waarom is deze zestien woorden hare krsna mantra de maha-mantra?’ Dan wordt het volgende antwoord gegeven: ‘Van al Krsna’s namen, is er geen andere dan Hari die gemakkelijk zondes, grote onfortuinlijkheid en dwaasheid wegneemt. Geen andere naam dan Krsna kan prema geven. En geen andere naam dan Rama kan bevrijding geven.’ Dit is waarom de maha-mantra is samengesteld uit deze drie primaire namen. Ten tweede, deze zestien namen zijn een aanroeping, invocatie. Om namah, klim, svaha etc. zijn niet nodig om de mantra nog krachtiger te maken. Om deze reden wordt het maha-mantra genoemd.”
De Sanat Kumara Samhita verkondigt:
hare krsnau dvira-vrttau krsna tadrak tatha hare
hare rama tatha rama tatha tadraj hare punah
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
Dit betekent, chant eerst hare krsna twee keer, daarna krsna twee keer, gevolgd door hare twee keer. Chant daarna hare rama twee keer, rama twee keer en dan hare twee keer. Hiermee krijgen we de maha-mantra, hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare hare rama hare rama rama rama hare hare
In de Yajur Vediya beschijft de Kali-santarana Upanisad ook de svarupa en glories van de maha-mantra.
hare krsna hare krsna krsna krsna hare hare
hare rama hare rama rama rama hare hare
De glories van deze maha-mantra staan ook beschreven in de Sri Bhakti-chandrika’s 7de Patal. En ook in de Pipplada tak van de Atharva Veda:
svanama-mula-mantrena sarvam hladayati vibhuh
sa eva mulam-mantram japati haririti krsna iti rama iti
Bron: Fragmenten uit “Sri Hari-Nama Maha-Mantra” – Gaudiya Vedanta Publications 2001
Gecompileerd door: Srila Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja