Dit jaar, 2019, is Heer Baladeva’s verschijningsdag op 15 augustus 2019. Op Baladeva Prabhu’s goddelijke verschijningsdag gaf Srila Gurudeva Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja een lezing om het te verheerlijken in het Hindi.
Vandaag is de verschijningsdag van Rohini-nandana Baladeva. Volgens de Vedische geschrift Garga-samhita verscheen Baladeva Prabhu na Janmastami, maar als dit wordt geaccepteerd, zou er verwarring ontstaan. Baladeva zou dan een jaar ouder zijn dan Krsna, en dan zouden ze niet kunnen samen spelen, tegelijkertijd kunnen worstelen en hun naam ceremonie zou dan ook niet tegelijkertijd kunnen zijn gedaan. Daarom heeft Srila Jiva Gosvami verklaard: “Baladeva Prabhu verscheen na Jhulana-yatra op de purnima, de volle maandag, en zeven dagen later verscheen Sri Krsna op bhadra-astami, de gunstige achtste dag van de maan in de maand Van Bhadra (augustus / september). ”
Nadat Krsna verscheen vanuit de baarmoeder van Devaki in zijn vier armige gedaant met sankh, chakra gada en padma, de gewapende vorm van Visnu, bracht Vasudeva hem naar Gokula. De hoogste persoonlijkheid van godheid, het reservoir van alle relaties, is gelijktijdig in Gokula geboren. Op deze manier verscheen Hij op beide plaatsen, in Mathura en Gokula, tegelijkertijd. Dan is de majestueuze vorm van Krsna (vaibhava-prakasa), die in de vier gewapende vorm verscheen, samengegaan in de oorspronkelijke vorm van Krsna, de zoon van Yasoda.
Op dezelfde manier verscheen de gedeeltelijke uitbreiding van Baladeva Prabhu eerst in de baarmoeder van Devaki, en vervolgens, vervoerde Yogamaya hem naar de baarmoeder van Rohini. Daar, in Vraja, manifesteerde Hij in Zijn volledigheid. Zo werd de gedeeltelijke uitbreiding van Baladeva overgebracht van Devaki’s naar Rohini’s baarmoeder, waar Baladeva’s volledige originele eigenschap manifesteerde. In Vrndavana is Krsna de zoon van Yasoda en Baladeva is de zoon van Rohini, en zij zijn de bron van alle andere expansies.
Wanneer Krsna en Baladeva Vraja achterlaten voor Mathura of Dvaraka, zijn ze op dat moment de zonen van Devaki. Devaki-nandana Baladeva woont in Mathura, en vervolgens manifesteert Sankarsana, Pradyumna en Aniruddha van hem. De eerste van deze catur-vyuha (viervoudige uitbreiding) is Sankarsana. Baladeva Prabhu Zelf manifesteert zich in zijn gedeeltelijke uitbreiding als Mula (wortel) Sankarsana, en in Vaikuntha manifesteert hij zich als Maha Sankarsana. Dan manifesteert Maha Sankarsana als Karanodakasayi, van hem Garbhodakasayi, van hem Ksirodakasayi die aanwezig is in de harten van alle jivas, en zijn laatste uitbreiding is de oneindige Ananta Sesa.
Gedurende India op deze dag binden alle dames rakhis op hun broers. Een andere naam van een rakhi is ananta. Mensen droegen deze anantas, gemaakt van goud of zilver, zodat Ananta-deva hen zou beschermen. Baladeva Prabhu heeft de vorm van Ananta Sesa, op wiens spoelen rusten Karanodakasayi, Garbhodakasayi, en Ksirodakasayi. Op deze manier dient Hij hen allen. Hij regelt alles wat nodig is voor Krsna’s manifestaties. Hij wordt Krsna’s sandalen, paraplu en zijn stoel. Alles wat in Vraja bestaat is de manifestatie van Baladeva Prabhu.
Krsna is sat-cit-ananda. Sat is sandhini (eeuwig bestaan of onderhoud), cit is kennis, en ananda is hladini, plezier. Baladeva is de Godheid van het eerste soort energie, sat of sandhini. Krsna is de Godheid van cit of samvit, en Srimati Radhika, de godheid van ananda of hladini. Samengesloten, zitten, cit en ananda zijn kennis in eeuwig geestelijk bestaan, dat vol is van gelukzaligheid. Dit is sat-cit-ananda Sri Krsna. Wanneer Krsna met zijn volledige energie volledig is, sat-cit-ananda, worden zijn manifestaties Svamsa incarnaties genoemd. Als hij alleen met zijn cit energie is, dan heet hij Brahman. Wanneer hij in jiva-sakti ligt, zijn zijn sat-cit-ananda-energieën slechts in kleine vorm aanwezig; Deze manifestatie van Sri Krsna heet vibhinamsa, of de jiva, de kleine geestelijke levende entiteit. Of het kan worden gezegd dat, als Sri Krsna, alle andere sakti’s achterwege latend, in zijn tatastha-sakti (jiva-sakti) Karanodakasayi Visnu (Maha-Visnu) wordt genoemd (wiens uitzettingen zijn de ontelbare, oneindige levende entiteiten – De jivas)
In Vraja is Baladeva prabhu de zoon van Rohini, en in Mathura en Dvaraka is hij de zoon van Devaki. Hij manifesteert in deze en andere vormen om Krsna te dienen in alle incarnaties van Krsna. In Krsna’s incarnatie als Rama werd Baladeva Rama’s jongere broer, Laksmana. Laksmana had geen zin in het uitvoeren van een aantal bevelen van Rama, zoals hij de verbannen Sita naar het bos had genomen, maar hij moest de bevelen van zijn oudere broer volgen. Tijdens het tijdverdrijf van Sri Caitanya Mahaprabhu kwam Baladeva prabhu als Nityananda Prabhu, de oudste broer van Mahaprabhu. Als Mahaprabhu het bewustzijn zou verliezen doordat hij in de stemming van Srimati Radhika was gedompeld, zou Nityananda zich voor Hem zorgen. Ook Hij is akhand guru-tattva. Hij vermoordde Dhenukasura, de verpersoonlijking van onwetendheid. Hij vermoordde ook Pralambha, die gepersonaliseerde hypocrisie. Totdat ons hart niet van hypocrisie is gewist, zullen we niets op het gebied van bhakti bereiken. Als we een goed werk, goed huwelijk en goede familieleden willen; Hoe kan Krsna in ons hart komen wanneer het gevuld is met zoveel materiële verlangens? Daarom komt eerst Baladeva prabhu en zuivert ons van die materiële verlangens. Hij vermoordde ook Dvivida, die tijdens de Rama’s tijdverdrijf Laksmana had beledigd.
Toen Baladeva Naimisaranya bezocht, vertelde Roma-Harsana de sastras. Iedereen die daar aanwezig was stond op om Baladeva te groeten, maar uit trots stond Roma-harsana niet uit zijn stoel en vertoonde geen respect. Baladeva prabhu zei: “Ik ben Jagad-Guru, goeroe van het hele universum. Duizenden wijzen hebben hun respectvolle obeisances aan Mij aangeboden, maar je kwam niet eens uit je stoel. Je bent niet gekwalificeerd om een goeroe te zijn en Bhagavatam te spreken. ‘
Met deze woorden, Baladeva Prabhu vermoordde hem simpelweg door hem aan te raken met een kusa gras, en de wijzen roepen: “Ach, helaas! O Baladeva Prabhu, je hebt een grote fout gemaakt. Hoewel u Heer van de gehele wereld bent, was het mis dat u Rome-Harsana doodde, die de het spel en vermaak van de Allerhoogste Persoonlijkheid van Godheid verheerlijkt. ”
‘Moet ik hem weer tot leven wekken?’ Vroeg Baladeva.
‘Nee, nee, zoek iemand anders die Bhagavatam ons kan vertellen’, aldus de wijzen.
Dan legde Baladeva prabhu zijn lotushand op het hoofd van de zoon van Roma-Harsana, Suta Gosvami, de leerling van Srila Sukadeva Gosvami. Hij zegende hem door te zeggen: “Moge alle Veda’s, Puranas, Upanisads, Srimad-Bhagavatam en andere geschriften in je hart manifesteren. Zit op deze asana en vertel al deze schriften aan de wijzen. “Baladeva Prabhu is de oorspronkelijke goeroe (adi-goeroe) die alle kennis kan geven. Deze spel en vermaak is beschreven in de Srimad Bhagavatam, en er zijn ook veel andere lilas.
Toen Krsna Rukmini ontvoerde, veroverde hij alle legers van Rukmi, haar broer. Op dat moment hier Rukmi zijn arm op en beloofde om Krsna te stoppen of nooit terug te keren naar zijn koninkrijk. Hij maakte een gewelddadige aanval op Krsna, maar Krsna pakte hem vast en bond hem vast. Krsna was klaar om hem te doden, toen Baladeva prabhu daar aankwam en zei: “Wat doe je? Laat hem los. ‘In plaats van Rukmi te vermoorden, knipte Krsna zijn haar en liet een hoop lokken in zijn haar en baard hangen. Hij sloeg de touwen los die hem gebonden had en liet hem gaan. Baladeva Prabhu was bezorgd dat Rukmini zou lijden als haar broer werd gedood en daarom adviseerde hij Krsna om hem te bevrijden. Zo heeft Hij die situatie op de meest uitstekende manier opgelost.
Geluk en ellende zijn niet in onze handen, terwijl de aard van onze activiteiten afhankelijk is van ons. Wat er ook gebeurt in het leven van een toegewijde, is niet zijn karma, maar de genade van de Heer. Als het lijden komt, wordt een gewone toegewijde hopeloos en klaagt: ‘Alas, wat moet ik doen?’ Ongetwijfeld smaakt een dergelijke toegewijde de vruchten van zijn eigen verleden activiteiten. Een gevorderde toegewijde denkt echter: “Dit is de genade van de Allerhoogste Heer. Mijn Heer heeft mij dit lijden gestuurd om me van trots te bevrijden en mij nederig en verdraagzaam te maken. ‘Een ware toegewijde accepteert lijden met een glimlach, terwijl een materialist het met tranen accepteert. Er zijn veel lessen in de tijd van Baladeva Prabhu.
Er is een LILA over een meningsverschil tussen Baladeva en Krsna, door die te horen zou iemand kunnen stellen?: ‘Dit zou niet zo zijn. Kent Baladeva het hart van Krsna niet? “Zoals eerder uitgelegd, is Baladeva niet anders dan Krsna. Baladeva is het tweede lichaam van Krsna. Het enige verschil is dat ze verschillende toebehoren dragen (Krsna draagt de fluit in Vraja, en Baladeva draagt een hoorn / gemaakt van bladeren) en heeft een lichte verschijning.
Waarom zouden ze dan ook niet eens zijn? Deze vraag kan niet beantwoord worden zonder kennis van naravata-lila, hun menselijke tijdverdrijven. Tijdens hun menselijke tijdverdrijven kan er iets gebeuren dat lijkt op een ruzie. Zij zijn twee liefdevolle broers, maar het lijkt erop dat ze argumenteren. Vader en zoon, of zoon en moeder, kunnen kennelijk onenigheid hebben in hun liefdevolle uitwisselingen.
Baladeva prabhu wilde dat zijn zus Subhadra met Duryodhana trouwde. Krsna, Vasudeva, Rohini, Devaki en alle andere leden van de familie Yadu wilden dat ze met Arjuna trouwde, maar niemand durfde hun wens uit angst voor Baladeva uit te drukken. Niemand kon Baladeva buigen om haar huwelijk met Arjuna te accepteren. Noch Vasudeva, noch Devaki, noch Rohini zou dit kunnen doen. Ze waren allemaal bang om te handelen tegen Zijn verlangen in.
Krsna vroeg zich af: ‘Wat moet er gedaan worden? Wat er ook gebeurt, mag mijn zus niet met die schurk Duryodhana trouwen, die ook de vijand van de Pandavas, de Yadus en Mijn Vijand is. ‘
Dus Krsna bedacht een list. Hij zei tegen Arjuna: “Luister, kleed je op als een sannyasi en kom naar Dvaraka. Voer je bhajana-sadhana daar uit. Mijn zus, Subhadra, komt om je darsana te krijgen, en dan kan je Dvaraka samen met haar vluchten. ‘
Arjuna ging akkoord. Toen hij Subhadra zag, werd hij betoverd door haar schoonheid en voelde een sterk verlangen om met haar te trouwen. In de tussentijd wachtte Duryodhana op haar aankomst, en verwachtte Sisupala haar in het paleis.
Duryodhana dacht, “Als ik met Subhadra trouw, zullen alle Yadus aan mijn zijde zijn en niet aan de kant van de Pandavas.” Hij was een slimme politicus, maar Arjuna verstoorde zijn plannen door naar Dvaraka te komen verkleed als sannyasi. Hij heeft niet met iemand gesproken, hij leefde een heel sober leven, en hij at en sliep heel weinig, zoals echte sannyasis doet.
Yasoda-maiya houdt met heel haar hart van Krsna, maar toen Putana kwam, dacht Yasoda, “Oh, deze dame is zo vol van genegenheid. Waarom zou ze buiten staan? Ik zou haar binnen moeten laten. ‘Ze kon niet onderscheiden dat Putana’s liefde vals was. Evenzo kon Arjuna alle inwoners van Dvaraka bewonderen. Zelfs Baladeva prabhu kwam tot hem om gehoor te geven, en Arjuna gaf hem zegeningen. In de tussentijd gaf Krsna opdracht aan Subhadra: “Deze sannyasi is gekomen om uw innerlijke verlangen te vervullen. Ga en aanbid hem. ‘
Subhadra was prachtig gekleed, versierde zich met zestien soorten ornamenten en kwam in haar wagen naar Arjuna om hem te zien. Arjuna werd op de hoogte gebracht van haar aankomst en was klaar voor haar. Hij zette haar op zijn eigen wagen en nam vervolgens persoonlijk plaats erin, waardoor de trekkoorden van de paarden in de handen van Subhadra waren. Terwijl zij de wagen reed, stond hij met zijn boog en pijlen in zijn handen, waardoor niemand hun kon stoppen.
‘Arjuna stal Mijn zus!’ Riep Baladeva toen hij het nieuws hoorde. “Kom, Yadus, we zouden een groot leger moeten vormen en deze overtreding moeten bestraffen.”
Toen ze op het punt waren om te achtervolgen, keek Krsna ze op door te vragen: ‘Waar ga je heen?’
Baladeva vertelde Krsna: “Weet je het niet? Arjuna heeft onze zus ontvoerd! ”
Krsna zei: “O broer, weet je niet dat ontvoering binnen onze familietraditie valt? Heb ik Rukmini niet ontvoerd? Heeft Samba de dochter van Duryodhana niet ontvoerd? Dus wat is er mis als Arjuna hetzelfde doet? Je hebt Samba eigenlijk in deze onderneming geholpen. Weet je niet dat je onze legers tegen Duryodhana leidde? Heb je gezien dat Arjuna Subhadra ontvoerdde? Subhadra is degene die de wagen reed. O Baladeva ji, je mag Arjuna vermoorden, maar als je dat doet, zal je zus erg verdrietig zijn. ‘
Baladeva antwoordde: ‘Waarom heeft u mij hierover niet al eerder verteld? Als jullie allemaal voor haar huwelijk met Arjuna zijn, dan zou ik het ook eens zijn. ‘
We zien dat er een onenigheid was tussen Krsna en Baladeva, die niet echt een meningsverschil was, maar een schijn bedoeld voor de succesvolle uitvoering van hun tijdverdrijf samen.
Ook in de laatste dagen van de strijd van Kuruksetra had Bhima een clubgevecht met Duryodhana. Beide hadden clubgevechten van Baladeva prabhu geleerd. In het begin van het duel arriveerde Baladeva daar. Dan, voor Baladeva, gaf Krsna een signaal aan Bhima, en Bhima gaf een zware klap met zijn club op Duryodhana’s dij. Om iemand onder de taille te verslaan is tegen de regels van clubvechten, maar het was Krsna die Bhima adviseerde om dit te doen. In grote woede bracht Baladeva zijn knots op, klaar om Bhima te doden
Krsna merkte toen op: ‘Vandaag ben je net op tijd, broer. Maar waar was je toen Duryodhana, Sakuni en anderen onze lieve neef, Abhimanyu vermoordden? Toen deze boze Duryodhana de Pandavas in het shellac paleis wilde verbranden, waar was je om hen te redden? Toen hij en zijn broers Draupadi in het Kaurava-congres probeerden uit te kleden, was je er om haar te beschermen? Waar was U toen Duryodhana al dit onrecht aan de Pandavas had gedaan?
Baladeva kalmeerde zijn woede en liet de toneel in stilte achter. Hij handelde volgens Krsna’s wens.
Hari ananta Hari Katha anata
Het spel en vermaak van Heer Baladeva zijn onbeperkt, zijn deugden zijn onbeperkt en zijn liefde voor Krsna is onbeperkt.
Gaura Premanande!
* Sri Balarama doodt Pralambhasura *
Sree Sree Guru Gaurangau Jayatah!
Op een dag waren Krishna en Balarama, samen met hun vrienden, bezig met het spelen, dansen en zingen toen Pralambasura binnenkwam als een koeherdersjongen. De gopas waren niet in staat om dit te begrijpen, maar de alwetende Heer Krishna begreep dat de nieuwkomer een demon in vermomming was. Om hem te vermoorden, heeft hij hem als vriend ontvangen. Alle gopas werden vervolgens verdeeld in twee partijen voor een spel. Krishna werd de leider van één groep en Balarama werd de leider van de andere. De voorwaarde van het spel was dat degene die werd verslagen de overwinnaar op zijn schouder zou dragen. Toen ze begonnen te spelen, wonnen Sridama en Vrsabha van Balarama’s partij. Toen droeg Krishna Sridama en Baladeva droeg Vrsabha. Aan de andere kant was Pralambasura verslagen door Balarama. Hij vermeide Krishna, en rende heen met Balarama op zijn schouders.
Balarama begreep de kwaadaardige motief van de demon en werd zo zwaar op de schouders van Pralambasura dat hij het gewicht van Balarama niet kon dragen. De demon nam vervolgens zijn echte vorm aan. Bij het zien van de verschrikkelijke vorm van de demon raakte Haladhara Baladeva in eerste instantie vertwijfeld. Maar net zoals Indra de bliksemschicht had geschoten om de demonen te vermoorden, sloeg Baladeva de demon met een keiharde vuistslag op zijn hoofd. Deze slag verpletterde Pralambasura’s hoofd en hij begon bloed te braken. Hij verliet zijn lichaam terwijl hij herhaaldelijk bloed moest braken. De gopas en goden begonnen toen heer Baladeva te verheerlijken op de uitmuntendheid van zijn daad.
Srila Bhaktivinoda Thakura beschrijft het voornemen van het doden van Pralambasura als volgt: Pralambasura is een symbool van illegale seksuele verbinding (stri-lampatya), aspiratie voor winst, aanbidding (labha-puja) en naam en roem (pratistha).