Vraag: Wie is in staat het geheim van toegewijde dienst te begrijpen?
Antwoord: De oprechte dienaar van de geestelijk leraar, in de lijn van Sri Svarupa Damodara en Rupa Goswami, kan het geheim van toegewijde dienst begrijpen. Iemand die een vast geloof en oprechte liefde voor de lotusvoeten van de geestelijk leraar heeft, is de vertrouwelijk dienaar van de geestelijk leraar. De geschriften zeggen:
yasya deve para bhaktir / yatha deve thatha
gurau tasyaite kathita hyarthah / prakasante mahatmanah
Voor diegene die zuivere toewijding heeft voor de geestelijk leraar zoals hij zuivere toewijding heeft voor de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, zullen alle geschriften geopenbaard worden. [Svetasvatara Upanisad 6.38]
Vraag: Hoe kunnen we sterk worden?
Antwoord: Als iemand de geestelijk leraar met liefde en toewijding dient, dan zal hij ruimschoots kracht ontvangen in zijn hart. Men kan toegewijde kracht verwerven door het dienen van de geestelijk leraar en de Heilige Naam.
Vraag: Wie is een ware discipel?
Antwoord: Als ik volledig kan overgegeven aan de lotusvoeten van mijn geestelijk leraar aan wie de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Krishna Candra, de volledige verantwoordelijkheid voor mij heeft gegeven, slechts dan ben ik waarlijk een discipel. Welke regelingen de geestelijk leraar ook treft voor mijn welzijn, die te aanvaarden in volledige overgave is mijn plicht Dat is wat het betekent om een ware discipel te zijn. Doet men het anders, dan is onheil onvermijdelijk. Iemand die geen genieter is…. Degene die geen verlangen heeft naar zinsbevrediging, die niet geniet via de zintuigen, maar zich in plaats daarvan bezighoudt met het dienen van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods volgens de aanwijzingen van de geestelijk leraar, die is de ware discipel. In deze wereld is alles bedoeld om de geestelijk leraar te dienen. Alles is bedoeld om in Krishna’s dienst gebruikt te worden. Indien men wil genieten van de zaken die bedoeld zijn voor de dienst aan de geestelijk leraar, dan zal dat onfortuinlijk zijn. Als men de geestelijk leraar niet in alles ziet, dan is een ongunstig lot onvermijdelijk. Een echte volgeling begrijpt dat volledig en beschouwt deze voortdurende verbondenheid in dienst aan guru en Krishna als zijn leven en ziel. Een werkelijk discipel ziet de geestelijk leraar zowel binnen als buiten zichzelf. Hoewel de discipel zichzelf altijd onbeduidend vindt, is zijn visie toch niet onbetekenend – hij ziet de dingen van deze wereld niet als voorwerpen voor zijn zinsbevrediging. Een zuivere discipel weet dat er in deze wereld niemand hem zo dierbaar is als zijn geestelijk leraar. Een echte discipel beschouwt zichzelf als de dienaar van zijn geestelijk leraar en hij beschouwt de geestelijk leraar als niet verschillend van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods. Hij heeft een rotsvast geloof en spontane liefde voor zijn geestelijk leraar. Een echte discipel weet dat zijn geestelijk leraar zijn meest intieme familielid is, iemand die buitengewoon dierbaar is aan Krishna, iemand die het object is van zijn liefde en eerbied, iemand die zijn eeuwige heer is, eeuwige meester, en zijn leven en ziel. Een discipel weet dat zijn geestelijk leraar tegelijkertijd het voorwerp is van zijn toewijding èn niet verschillend van de Allerhoogste Heer. De geestelijk leraar is Krishna dierbaarder dan Zijn eigen leven en is niet verschillend van Hem. Het is niet mogelijk om Krishna’s dienaar te worden zonder de lotusvoeten van de geestelijk leraar te dienen. Zij die de geestelijk leraar dienen als de dienaar – zij zijn de echte vaisnava’s of de echte discipelen; ieder ander is verward door zijn vals ego, of in duidelijke en eenvoudige woorden, zij willen slechts genieters te worden.
Vraag: Wat zijn de bezigheden van de acarya?
Antwoord: De acarya is de boodschapper van het nieuws van God. Hij brengt ons de berichten uit Vaikuntha. Dat nieuws uit Vaikuntha dat uit de mond vloeit van de geestelijk leraar kan alleen waargenomen worden met de oren die gretig zijn om hem te dienen. Als men volledig overgegeven is, kan men door de genade van de acarya alles krijgen. Wie anders dan een inwoner van Vaikuntha kan nauwkeurig over het nieuws uit Vaikuntha spreken? We moeten over Calcutta horen van iemand die Calcutta gezien heeft, slechts dan zullen we het zuivere nieuws krijgen.
Vraag: Waar kan ik een geestelijk leraar krijgen?
Antwoord: De persoon die de algenadige Krishna naar je zal zenden als geestelijk leraar zal zich uiterlijk aan je manifesteren als `mahanta guru’. Door de genade van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods krijgt men krijgt de geestelijk leraar, en door de genade van de geestelijk leraar krijgt men de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods. Mensen krijgen een geestelijk leraar naar gelang hun eigen lot. De albewuste Allerhoogste Persoonlijkheid Gods stuurt verschillende geestelijk leraren naar verschillende mensen, al naar gelang hun innerlijke neigingen. Zij die zuivere genade willen van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, zij die volledig vertrouwen op de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods voor hun eeuwig welzijn, met die eenvoudige, oprechte mensen is de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods zeer ingenomen en de Heer openbaart zich aan hen als hun geestelijk leraar. Echter, aan degenen die met bijbedoelingen de genade van de Heer verlangen, die zendt de illusoire energie van de Heer de geestelijk leraren die bij de neigingen in hun hart passen. Zij die oprecht en eerlijk, worden nooit geconfronteerd met enige moeilijkheid. Zij krijgen zonder enig uitstel de geestelijk leraar die betrouwbaar is.
Vraag: Hoe kunnen we volmaaktheid bereiken in één leven?
Antwoord: Als je oprecht dient onder de aanwijzingen van een bonafide geestelijk leraar, al je onafhankelijkheidsgevoel opgeeft, dan kan je volmaaktheid bereiken in één leven.
Vraag: Hoe kunnen we de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods kennen?
Antwoord: Door te horen over de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods van de geestelijk leraar. Zonder je over te geven aan de lotusvoeten van de geestelijk leraar, is het niet mogelijk om de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods te begrijpen. Degene die overgegeven is aan de lotusvoeten van de geestelijk leraar – die kan God begrijpen.
Vraag: Wat is de ernstigste overtreding tegenover de Heilige Naam?
Antwoord: De geestelijk leraar te beschouwen als een menselijk wezen is de ernstigste overtreding tegenover de Heilige Naam. Indien we de geestelijk leraar beschouwen als een persoon van deze sterfelijke wereld, dan zal er noch in dit leven, noch in miljoenen andere levens iets zijn wat gunstig is. Verschillende soorten hindernissen zullen ons bedreigen in de oceaan van verlangens. Niemand behalve de geestelijk leraar kan ons redden van verkeerd gezelschap. Men kan zich niet overgeven aan de lotusvoeten van de geestelijk leraar indien men hem als een menselijk wezen beschouwt.
Vraag: Kunnen we onszelf redden?
Antwoord: Nee. “Ik zal mezelf wel redden” is de manier waarop de niet-toegewijde demoon denkt. Door een dergelijke denkwijze beïnvloed te raken is gevaarlijk. Alleen Krishna is mijn beschermer, waarom zou ik bang zijn? We zouden de mentaliteit van Prahlada moeten aannemen. Als we de belangstelling voor het woord van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods verliezen en ons niet van de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods afhankelijk stellen, zullen vals ego en allerlei verwrongen mentaliteiten ons leven bedreigen.
Vraag: Wie komt in aanmerking om verlost te worden?
Antwoord: Zodra we beginnen de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods te dienen, zullen andere gedachten of verlangens om te genieten ons proberen te verslinden. Genadevol staat Heer Krishna altijd klaar om ons te redden van dat gevaar, maar hoe kunnen we gered worden tenzij we Hem volledig vertrouwen? In de gedaante van de geestelijk leraar redt Krishna het levend wezen. De openbaring van Krishna’s Goddelijke Genade is de geestelijk leraar. Om de levende wezens te redden van deze stoffelijke natuur en terug te brengen naar Krishna komt de geestelijk leraar, de vertegenwoordiger van Krishna, naar deze wereld. Slechts de fortuinlijke levende wezens die de genade van de geestelijk leraar van ganser harte ontvangen, kunnen gered worden van deze rampzalige materiële wereld en terugkeren naar de verblijfplaats van vrede.
Vraag: Hoe kan ik Krishna dienen?
Antwoord: Wanneer men niet bevrijd is, kan men Krishna niet dienen. Iemand die alles offert aan de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, is bevrijd. Vrekkig worden wanneer men alles aan Krishna offert, is de oorzaak van materiële gebondenheid of afkeer van Krishna. Bevrijde zielen dienen Krishna met alles wat ze hebben. Wat ze ook doen is voor Krishna. Zonder de genade van de geestelijk leraar kan men niet alles offeren of bevrijd worden. Krishna is de rijkdom van de geestelijk leraar. Pas wanneer hij geeft, kan iemand Krishna krijgen. Zonder de geestelijk leraar te dienen, heeft men daarom niet het recht Krishna te dienen. Men moet Krishna dienen namens de geestelijk leraar, slechts dan zal men Krishna kunnen dienen. Zij die zich niet overgeven aan de geestelijk leraar en de geestelijk leraar niet dienen, voor hen is het onmogelijk om Krishna te dienen.