Lieve toegewijden en geinteresseerden,
Hari bol en dandavat pranama!
Donderdag 22 december 2016 vieren wij de verdwijningsdag van onze zeer geliefde Gurudeva, nitya-lila-pravista om visnupada astottara-sata Sri Srimad Bhaktivedanta Narayana Goswami Maharaja .
Programma: kirtan, lezing, Gurupuja, aarti en verering prasadam.
Locatie: Bhakti Yoga Center, Sigrid Undsetweg 300 te Rotterdam Ommoord.
Tijdstip: 19.00 – 22.00 uur
Beëindiging van het spel en vermaak van Srila Narayana Gosvami Maharaja, onze zeer geliefde Srila Gurudeva, te Sri vipralambha-ksetra, de verblijfplaats van gescheidenheid.
Sri Chaitanya Mahaprabhu spendeerde Zijn laatste achttien jaren in Sri Jagannatha Puri in het gezelschap van Sri Raya Ramananda en Sri Svarupa Damodara en bleef geabsorbeerd in het proeven van de emoties van vipralambha (gemoed van gescheidenheid) van Srimati Radhika.
Sri Raya Ramananda en Sri Svarupa Damodara chantten specifieke poëzie van Sri Candidasa, Sri Vidyapati en andere Vaisnava dichters in overeenstemming met het gemoed van Mahaprabhu om Zijn emoties te ondersteunen. Tijdens Zijn absorptie in het gemoed van vipralambha, bracht Hij aldus een einde aan Zijn spel en vermaak door in Tota Gopinath binnen te gaan. Tijdens zijn absorptie in het proeven van hetzelfde gemoed van gescheidenheid, beёindigde ook Srila Gurudeva zijn spel en vermaak in Sri Jagannatha Puri, de verblijfplaats van vipralambha, in de plaats genaamd Cakra-Tirtha waar Heer Sri Jagannatha verschenen was.
Omdat Srila Gurudeva zijn spel en vermaak van verdwijning te Cakra-Tirtha gemanifesteerd heeft, is deze tirtha nu maha-tirtha geworden, ofwel de verheven heilige plaats, met name voor de volgelingen van Srila Gurudeva. Voor Srila Gurudeva, de maha-bhagavata rasika-jana, diende de naam cakra (wiel of wapenschijf) als een constante uddipana (stimulans) voor cakravarti-lila, die de rasa-lila is. Tijdens zijn absorptie op het moment van de rasa-lila is Srila Gurudeva opgenomen in hetzelfde spel en vermaak.
Het binnentreden in naisa-lila (nachtelijk spel en vermaak) op 29 december 2010
Srila Gurudeva ging om drie uur in de ochtend binnen in het eeuwige spel en vermaak (nitya-lila) van Sri-Radha-Ramana-Vihariji. Sri Govinda lilamrta van Srila Krsna das Kaviraja Gosvami en Sri Krsna Bhavanamrta van Srila Visvanatha Cakravarti Thakura beschrijft Sri Sri Radha-Krsna asta-kaliya-lila, ofwel spel en vermaak binnen de acht verdelingen van de dag. De yama of deel van de dag tussen 22.48 uur en 03.36 uur en die vier uur en achtenveertig minuten duurt, staat bekend als naisa-lila (nachtelijk spel en vermaak). Dit deel is het langste en meest geheime deel van al het intieme nikunja spel en vermaak. Onze Srila Gurudeva is in zijn eeuwige vorm als Sri Ramana Manjari binnen getreden in de naisa-lila van Sri Sri Ramana Bihariji en bevindt zich aldaar, in diepe extase geabsorbeerd in Hun dienst gedurende de acht yamas van de dag.
Namo maha-vadanyaya
Srila Gurudeva kwam naar deze planeet in opdracht van Sriman Mahaprabhu en Srimati Radhika om ons vraja-bhakti te geven volgens het onderricht van Sriman Mahaprabhu en om ons te voorzien van de kwalificatie die noodzakelijk is om in het spel en vermaak binnen te gaan. Hij wilde niemand iets minder dan dit geven. Hij was daadwerkelijk bhurida, de grootste schenker en namo maha-vadanyaya, buitengewoon en uitermate grootmoedig. We zijn daarom zeer fortuinlijk om bij zijn lotusvoeten te komen.
Gescheidenheid
Gescheidenheid van Srila Gurudeva wordt op verschillende niveaus ervaren. Wanneer we aan zijn genade, grootmoedigheid en grootheid denken, ervaren we een bijzonder gemoed van binnen. Maar wanneer we ons zijn innige en liefdevolle omgang heugen en eraan denken hoe dierbaar hij ons was, zijn we in staat om zoveel meer voor hem te huilen. Onze vooruitgang in bhajana is afhankelijk van onze innerlijke verbondenheid met Srila Gurudeva en de intieme toegewijde diensten die we voor hem uitvoeren.
Samadhi
Vele jaren geleden heeft Srila Gurudeva zelf de betekenis van samadhi op de volgende manier verklaard: ‘sama’ betekent ‘gelijke’ en ‘dhi’ betekent ‘intelligentie’. Wanneer de zuivere toegewijde deze wereld verlaat, verkrijgt hij een svarupa net als die van de metgezellen van Sri Sri Radha-Krsna. Hij verkrijgt de intelligentie, schoonheid, kwaliteiten enzovoort als die van hen. De heersende Deitie van onze parampara is Srimati Radharani. Wanneer onze acaryas in samadhi opgaan, bereiken ze sama-dhi, wat betekent dat hun intelligentie hetzelfde wordt als het gemoed van Sri Rupa Manjari en Srimati Radharani en andere intieme metgezellen. Onder hun begeleiding verrichten zij rechtstreekse toegewijde dienst aan het Goddelijke Paar.
Srila Gurudeva volbracht zijn laatste tour vanuit Govardhana in Sri Vraja-mandala naar Puri-dhama in Ksetra-mandala en uiteindelijk arriveerde hij in Sri Navadvipa in Sri Gaura-mandala. Srila Gurudeva, de huidige Vaisnava sarvabhauma, de allerhoogste Vaisnava van Sri Vraja-mandala, Sri Ksetra-mandala en Sri Gaura-mandala ging in eeuwige samadhi in gupta (verborgen) Govardhana op het erf (binnenplaats) van Sri Sri Kesavaji Gaudiya Math te Koladwipa, die niet verschillend is van Sri Giriraja Govardhana.