Voor de verdwijningsdag van Srila Jayadeva Gosvami
Gerespecteerde Maharaja’s, Prabhu’s en Didi’s,
Aanvaard alstublieft onze nederige eerbetuigingen. Alle glorie aan Sri Guru en Gauranga.
Dit jaar (2015) valt de verdwijningsdag van Srila jayadeba Gosvami, een intieme megezel van Sri Caitanya Mahaprabhu en schrijver het beroemde boek Gita Govinda, op 11 januari. Wij zijn enthousiast om een paar van Srila Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja’s immer-nieuwe glorificaties van deze grote Gaudiya-heilige met jullie te delen.
PUBLICATIE VAN SRI GITA-GOVINDA
Los Angeles, 12 mei 2003
Sri Jayadeva Gosvami was een zeer hoge klasse van maha-bhagavata, en hij schreef een boek genaamd ‘Gita Govinda’, wat ‘de glories van Govinda’ betekent. Toen Sri Caitanya Mahaprabhu dit boek zag, maakte Hij er een kopie van en gaf Zijn volgelingen de opdracht om er ook een kopie van te maken. In die tijd bestond er geen drukpers—boek werden met de hand gereproduceerd—dus gaf Mahaprabhu Zijn volgelingen om het op te schrijven en vervolgens te prediken. In Jagannatha Puri schreven alle Vaisnava’s en metgezellen van Sri Caitanya Mahaprabhu dat boek over en maakten een ketting voor hunzelf van de prachtige liederen die erin stonden.
Sri Gita Govinda is een juweel van een boek, gebracht door Sri Caitanya Mahaprabhu. We weten allemaal dat Sri Jayadeva Gosvami deze prachtige Gita Govinda heeft geschreven, maar zonder Sri Caitanya Mahaprabhu zou het opgesloten zijn gebleven, net zoals een parel in een oesterschelp of een juweel in een gesloten doosje. Sri Caitanya Mahaprabhu openbaarde de glories van Sri Gita Govinda.
Net zoals niemand zonder Srila Rupa Gosvami de innerlijke gemoedstoestanden van Sri Caitanya Mahaprabhu zou hebben gekend, werden, doordat Sri Caitanya Mahaprabhu genoot van de gemoedstoestanden van Sri Gita Govinda, de glories van Sri Gita Govinda evenzo geopenbaard voor de hele wereld. Ik heb deze eersteklas filosofie uitgelegd, maar alleen zeldzame toegewijden kunnen het begrijpen. Ik heb jullie, enkel om jullie dit te geven, opgeroepen om hier te komen.
Ons onderwerp is zo verheven, en ik verzoek jullie allemaal om deze zoete en krachtige discussie over Sri Krsna zeer aandachtig aan te horen. Ik weet dat, hoewel sommige toegewijden nu aan het luisteren zijn, zijn mijn woorden na mijn vertrek van deze plek in de koelkamer zullen houden. Houd dit nooit in de koelkamer. Probeer wat we besproken hebben te herhalen in je geest. Als er iets anders je geest binnenkomt na het horen van hari-katha en je dat ding herhaalt, kan de hari-katha uit je hart gaan. Denk daarom ’s avonds voor het slapen gaan aan al deze onderwerpen en probeer ze de jouwe te maken. Ik heb hari-katha gegeven voor jullie, dus probeer dagelijks na te denken over wat ik gezegd heb en maak er een notitie van in jullie harten. We zijn zeer verheven onderwerpen aan het bespreken.
Gita Govinda, het Juwelenboek
Badger, Californië, 19 mei 2003
sancaradadhara sudha madhura
dvani mukharita mohana vamsam
valita drgancala cancala mauli kapola vilola vatamsam
rase harim iha vihita vilasam
smarati mano mama krta parihasam
Sri Gita Govinda, Hoofdstuk 2, vers 2
[O liefste, Sri Krsna’s liefdevolle glimlach gedurende Zijn rasa spel en vermaak ontwaakt nog steeds in mijn hart. Aha! Terwijl Zijn zoete lippen in Zijn betoverende fluit bliezen, waren Zijn ogen rusteloos en vol verlangen; zo ging Zijn kroon schuin staan terwijl Zijn oorbellen over Zijn wangen speelden.]
candraka caru mayura sikhandaka mandala balayita kesam
pracura puradara dhanuranranjita medura mudira suvesam
rase harim iha vihita vilasam
smarati mano mama krta parihasam
Vers 3
[Het haar van Krsna, versierd door pauwenveren die de kromming van een halve maan hebben, leken op een glanzende wolk die vele regenbogen herbergt.]
Dit lied is zeer, zeer verheven. Soms wordt Srimati Radhika—met of zonder reden, of met een schaduw van een reden, of na een reden een Haar geest te hebben gecreëerd—manavati. Manavati betekent ‘nukkig’ (met transcendentale, liefdevolle, jaloerse woede). Eens, toen Krsna Haar benaderde terwijl Ze in die gemoedstoestand was, zei Ze tegen Hem, “O Zwarte, Jij zou hier vandaan moeten gaan.” En Ze wendde Haar gezicht af van Hem. Hij smeekte Haar voortdurend om Hem te vergeven; maar die dag was Haar ‘maan’ erg sterk en uiteindelijk verliet Hij die plek.
Nadat Krsna was weggegaan, zag Lalita-devi dat Srimati Radhika enorm aan het treuren was en om Hem aan het huilen was. Ze zong, “Waarom heb Ik gedaan wat Ik gedaan heb? Nu herinner Ik Me hoe Hij naar Me toe kwam, hoe zoet Hij was, en hoe Hij Zijn fluit aan Mijn lotusvoeten plaatste. Ach, waarom heb ik maan gedaan? Ik moest Me schamen! Waarom heb Ik dat gedaan?” Ze had voortdurend berouw, denkend, “Wat praat Hij toch erg liefdevol. Hij kan ieders hart zo gemakkelijk in beslag nemen.”
Lalita zei, “Waarom kun je Hem niet vergeten?” Srimati Radhika zei, “Hoe kan Ik Hem vergeten? Dit is het punt—Ik wil Hem vergeten, maar Ik kan het niet.”
Lalita zei, “Wat kan ik dan doen? Ik kan Je niet helpen! Ik zei nog tegen Je dat Je die Zwarte moest opgeven; maar Je gehoorzaamt mij niet, dus wat kan ik doen?”
Let er altijd op dat karma, jnana, yoga, tapasya en wereldse zaken je bhakti niet bedekken. Hecht geen belang aan iets anders dan bhakti. Denk er altijd aan dat zuivere bhakti ons doel is. Dit was ook het doel van Srila Rupa Gosvami, van alle Sri Rupanuga Vaisnava’s, en van Parama-pujyapada Srila Bhaktivedanata Svami Maharaja en mijzelf. Ik ben alleen gekomen om deze heilige waarheden te sprenkelen.
Jayadeva’s gemoed betreffende Dasa Avatara
In de tien verzen van het eerste lied van Deel Een van Sri Gita Govinda, heeft Sri Jayadeva het innemende spel en vermaak van de avatara’s van Bhagavan Sri Krsna uitgebeeld. Sri Krsna manifesteert Zichzelf in de gedaante van deze tien avatara’s. Hij heeft de Veda’s afgeleverd in de gedaante van Matsya, Hij heeft de wereld omhoog gehouden in de gedaante van Kurma, Hij heeft Moeder Aarde gered in de gedaante van Varaha, Hij heeft Hiranyakasipu gedood in de gedaante van Nrsimha, Hij heeft Bali bedrogen en heeft hem de Zijne gemaakt in de gedaante van Vamana, Hij heeft de verdorven ksatriya’s vernietigd in de gedaante van Parasurama, Hij heeft de ketters gestraft in de gedaante van Balabhadra, Hij heeft mededogen gepredikt in de gedaante van Buddha en Hij heeft de barbaren gedood in de gedaante van Kalki. O Bhagavan Sri Krsna! O U die deze tien gedaaantes aanneemt, mijn eerbetuigingen aan U.
Srila Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja’s commentaar op Gita Govinda Deel 1 Vers 16
Mathura, India, in de ochtend van Janmastami, 2000
Waarom begint Jayadeva Gosvami, die zo rasika is, zijn Sri Gita Govina met een beschrijving van de tien prominente avatara’s? Als iemand alleen rasamalaya eet voor ontbijt, lunch en diner, zal hij het nooit waarderen. Als hij iets bitters, hartigs, zuurs en zoveel andere soorten voedsel neemt, dan zal hij, wanneer hij rasamalaya proeft, denken, “Dit is de koning van alle soorten voedsel!” Evenzo heeft Jayadeva Gosvami het verbazingwekkende spel en vermaak van alle avatara’s verheerlijkt om onze waardering van Krsna te laten toenemen. Kesava dhrta dasa-vidha rupa. Krsna Zelf is verschenen in deze tien gedaantes. Als er zich twintig formidabele worstelaars hebben verzameld op één plek en zij allemaal met elkaar vechten, dan, wanneer ze allemaal zijn verslagen en er nog maar één overeind staat, zullen wij denken dat hij zo krachtig en deskundig is. Anders, als we diezelfde worstelaar zouden ontmoeten in een situatie waar er geen tegenstanders zijn, zouden zijn wonderbaarlijke bekwaamheid niet kunnen waarderen.
In dit lied presenteert Jayadeva Gosvami de geleidelijke evolutie van de theïstische opvatting om alle jiva’s, die zich in verschillende stadia van hun eigen spirituele evolutie bevinden, aan te trekken. Niet iedereen zal zich aangetrokken voelen tot rasa-lila, maar hun eerste aantrekking kan zijn tot Matsya, Kurma of Nrsimha. Zelfs Sri Caitanya Mahaprabhu verrichte spel en vermaak in vele gedaantes om iedereen aan te trekken en Zijn genade aan iedereen te schenken.