Glorie aan Sri-krsna-sankirtana!
door Sri Srimad Bhaktivedanta Trivikrama Gosvami Maharaja
Een korte lezing die in het Engels werd gegeven in Varsana tijdens Kartika, 1996
Voor het eerst gepubliceerd
Wat was Sri Caitanya Mahaprabhu’s speciale geschenk aan ons? Dit wordt verklaard in de eerste van Zijn Siksastaka sloka’s, waarin Hij heeft uitgelegd:
“ceto-darpana-marjanam bhava-maha-davagni-nirvapanam
sreyah-kairava-candrika-vitaranam vidya-vadhu-jivanam
anandambudhi-vardhanam prati-padam purnamrtasvadanam
sarvatma-snapanam param vijayate sri-krsna-sankirtanam”
Siksastakam (1)
[Laat er de allerhoogste overwinning zijn voor het chanten van heilige naam van Sri Krsna, welke de spiegel van het hart schoonmaakt en de laaiende bosbrand van het materiële bestaan volledig dooft. Sri-krsna-sankirtanam verspreidt de verzachtende en kalmerende manenstralen van bhava, die er voor zorgen dat de witte lotus van goed geluk voor de jiva tot bloei komt. De heilige Naam is de ziel en het leven van transcendentale kennis, aangezien Vidya (Divya Sarasvati-devi, die goddelijke kennis toekent) Sri Nama Prabhu’s metgezel is. Het doet voortdurend de oceaan van transcendentale gelukzaligheid toenemen, waardoor men in staat gesteld wordt om met iedere stap die er gezet wordt volkomen nectar te proeven. De heilige Naam baadt lichaam, geest en ziel grondig.]
Waarom prees Sri Caitanya Mahaprabhu deze krsna-sankirtanam? Sri-krsna-sankirtanam is de beste leer die Hij gegeven heeft. Er is niets wat gelijk is aan deze sri-krsna-sankirtanam. Laat het uiterst succesvol zijn. In de toestand van viraha (gescheidenheid) is er geen andere troost dan sri-krsna-sankirtanam. Het is het enige wat er is.
Sri Caitanya Mahaprabhu waardeerde dit en onderwees de menselijke wezens dat dit het beste van alle goede dingen is, van alle toewijding – sri-krsna-sankirtanam param vijayate. En Hij merkte op, “Het is geschikt voor alle klassen van toegewijden. Van de slechtste tot de beste; het is geschikt. De beste positie kan alleen verkregen worden door deze sri-krsna-sankirtanam. Het is complete sadhana, het wordt gemakkelijk uitgevoerd en het schenkt de hoogste perfectie. Het zal iemand de beste positie geven in de spirituele wereld. Deze sri-krsna-sankirtanam zal ook de beste positie in deze wereld schenken.
Door dit chanten, door deze kirtana van de naam en glories van Sri Krsna, kunnen we de hoogste positie bemachtigen. Wat is er verklaard voor de laagste toegewijden, van wie de geest altijd aan wereldlijk genot denkt? Er is verklaard dat het verlangen naar wereldlijk genot eerst verwijderd dient te worden. Om deze reden zei Mahaprabhu, “ceto-darpana-marjanam” -de spiegel van het hart dient schoongemaakt te worden.”dit dient eerst gedaan te worden. “Citta-darpana,” de Spiegel van het hart dient schoon geschrobt te worden.
Door welk process zal het gereinigd worden? Door deze “kirtana”. “Kirtana” is genoeg; het is meer dan genoeg om de “citta-darpana”, de spiegel van mijn citta te reinigen. Manah (geest), buddhih (intelligentie), ahankara (vals-ego) en citta (het hart) zijn de vier afdelingen van het fijnstoffelijke lichaam. De citta dient eerst schoongemaakt te worden. Zonder ons hart schoon te maken kunnen we de hoogste prema niet accepteren, kunnen we het niet begrijpen en kunnen we niet in de positie zijn om het te verkrijgen. Het is helemaal niet mogelijk.
Wij zijn altijd aan het denken aan het genot van onze zintuigen. Hoe kan het genot van onze goddelijke meesters en het genot van Heer Krsna en Zijn gemalinnen – de gopi’s en Srimati Radharani – veiliggesteld worden in zo’n citta? Nee, het kan niet. Het hart moet om te beginnen gezuiverd worden door het proces van sri-krsna-sankirtanam. Caitanya Mahaprabhu heeft dit process zeer zorgvuldig van begin tot het eind uitgelegd:
“aslisya va pada-ratam pinastu mam
adarsanan marma-hatam karotu va
yatha tatha va vidadhatu lampato
mat-prana-nathas tu sa eva naparah”
Siksastakam (8)
[Laat Krsna dit dienstmeisje, dat gehecht is aan de dienst van Zijn lotusvoeten, stevig omhelzen, en Me zo de Zijne maken. Of laat Hem Mijn hart breken door niet hier, ten overstaan van Mij, aanwezig te zijn. Hij is een losbol en Hij kan doen wat Hij maar wil. Zelfs als Hij recht tegenover Mij met andere minnaars dartelt, is Hij nog steeds Mijn Prananatha, de Heer van Mijn hart. Ik verlang niets anders dan Hem.]
Dit is de conclusie. Wie kan dit stadium bereiken zonder zijn citta schoon te maken? Allereerst is het noodzakelijk om deze citta te reinigen, maar alleen deze sankirtanam zal dat doen. Het is het beste en enige passende proces om het hart schoon te maken, om van dit wereldse denken af te komen, dit wereldse genot – het materiële genot van de zintuigen.
Wanneer zal prema-bhakti haalbaar zijn? Zal het mogelijk zijn om het te verkrijgen wanneer de geest zich bezighoudt met materieel geluk, met materieel genot? Kunnen we met zo’n geest iets van prema begrijpen? Dus, terwijl we deze les bijwonen zouden we niet moeten proberen om prema te begrijpen. Het heeft geen zin zolang we ons in die positie bevinden. Daarnaast denken we dat het imiteren van de situatie en het gedrag van de premi-bhakta’s onze citta schoon zal maken, maar het is niet voorgeschreven. Het wordt niet vermeld in deze leer..Onze harten zullen alleen schoon worden door krsna-sankirtanam.
Ten tweede wordt er gezegd, bhava maha davagni (de laaiende bosbrand van het materiële bestaan).Voelt het materiële bestaan voor ons aan als een vuur? Tenzij en totdat we het aanvoelen als een vuur, zullen we denken, ‘Waarom zou ik proberen om eruit te komen?’We zijn aan het branden in dit vuur en aan het sterven in deze wereld. Zijn we ons hier werkelijk bewust van? Hebben wij zo’n realisatie? We denken dat we ons in een goede situatie bevinden hier. We hebben geld, een huis en lekkere dingen om te eten, dus wie zal er streven naar Bhagavan, voor prema-bhakti tot Hem? Laat ons allereerst begrijpen en realiseren dat we aan het branden zijn in het systeem van geboorte en dood. We zijn eeuwig aan het lijden. Maar waarom zouden we moeten proberen om deze wereld te verlaten zolang we denken dat deze wereld zeer voortreffelijk is en vol van geluk? Waarom zouden we die gewoonte opgeven?
Bhava maha davagni nirvapanam
Wie realiseert er zich dat we aan het lijden zijn in deze davagni, dit laaiende vuur? Het is zo gevaarlijk voor ons om geboorte te nemen in deze wereld. Bhava maha davagni – zodra we beseffen dat we aan het branden zijn in deze wereld, alleen dan zullen we proberen om uit dat vuur te komen. Maar door welk middel kunnen we ons bevrijden? Sri-krsna-sankirtanam kan ons bevrijden van deze davagni, van dit vuur. We kunnen dan begrijpen dat verlichting alleen via deze sri-krsna sankirtanam zal komen.
Wanneer we vrij zijn van deze gebondenheid aan maya, vrij van davagni, en ervan bevrijd zijn door dit chanten, zal dit chanten Zijn heuglijke, al-aangename aspect aan ons tonen. Deze sankirtana zal verschijnen als de erg zoete en verzachtende stralen van maan – sreyah kairava-candrika-vitaranam. Die stralen behoren tot parama-mangala, ons hoogste goed. Ons hoogste goed wordt vergeleken met de maan. De maan van krsna-sankirtana is zo kalmerend en aangenaam dat onze hoogste gunstigheid dan gerealiseerd zal worden.
Vidya-vadhu-jivanam
Wijsheid is vidya (transcendentale kennis), en is het ware resultaat van krsna-sankirtana. Die krsna-sankirtana is het leven van transcendentale kennis, die Zijn gemalin is – vidya-vadhu-jivanam. Door die kennis kunnen we begrijpen dat sri-krsna sankirtanam het beste is. Als we door een of andere vorm van kennis niet begrijpen dat sri-krsna sankirtanam het beste resultaat is, dan is die kennis geen kennis. Het is geen bewonderenswaardige kennis.
Sarvatma-snapanam
Zijn zelf zal grondig ondergedompeld worden in die krsna-sankirtanam, of in de oceaan van vreugde. Men zal zinken in die oceaan door deze sankirtanam. Anandambudhi-vardhanam – de oceaan van genot, of vreugde, neemt toe door deze sankirtanam. Anandambudhi – de oceaan van gelukzaligheid neemt toe. Wiens gelukzaligheid? Mijn Gurudeva zei ooit eens, ‘Het is Krsna’s gelukzaligheid die toenneemt. Anandambudhi-vardhanam. Prati-padam purnamrtasvadanam – in ieder stadium kan men purna-amrta (complete goddelijke nectar) realiseren. De zoetheid van sankirtana wordt geproefd bij iedere stap.
Laat deze sri-krsna sankirtanam op de hoogste manier geprezen worden.
vanca kalpatarubhyas ca krpa sindhubhya eva ca
patitanam pavanebhyo vaisnavebhyo namo namah
[Ik bid tot de Vaisnava’s: jullie zijn als wensverullende bomen, jullie zijn oceanen van genade en jullie zijn de verlossing voor de diepst gevallen zielen; accepteer alstublieft deze overgegeven ziel.]