Srila Bhaktivedanta Narayana Gosvami Maharaja:
Er zijn zoveel regels en bepalingen die gevolgd dienen te worden in de verzakende levensorde. De belangrijkste van allemaal is dat het ten strengste verboden is voor een sannyasi om welke intieme relatie dan ook te hebben met een vrouw. Het is zelfs verboden voor hem om met een vrouw te praten op een afgezonderde plek.
Heer Caitanya was een ideale sannyasi, en toen Hij in Puri verbleef konden Zijn vrouwelijke toegewijden zelfs niet in de buurt komen om hun eerbetuigingen te brengen. Hen werd geadviseerd om neer te buigen vanuit een afgelegen plek. Dit is geen teken van vrouwenhaat, maar het is een restrictie opgelegd aan de sannyasi om geen nauwe omgang te hebben met vrouwen. Men dient de regels en bepalingen van een bepaalde levensstatus te volgen teneinde zijn bestaan te louteren.
Voor een sannyasi zijn intieme relaties met vrouwen en het bezit van rijkdom voor zintuiglijk genot ten strengste verboden. De ideale sannyasi was Heer Caitanya Zelf, en we kunnen leren van Zijn leven dat Hij erg strikt was met betrekking tot vrouwen. Hoewel Hij beschouwd wordt als de meest liberale persoonlijke manifestatie van God, de meest gevallen zielen aanvaardend, volgde Hij strikt de regels en bepalingen van de sannyasa levensorde in verband met omgang met vrouwen.
Een van Zijn persoonlijke metgezellen, namelijk Chota Haridasa, had persoonlijke associatie met Heer Caitanya en Zijn andere vertrouwelijke metgezellen, maar op de ene of andere manier kocht deze Chota Haridasa wat rijst van een oude dame, en Heer Caitanya was zo strikt dat Hij hem onmiddellijk afwees van het gezelschap van Zijn persoonlijke metgezellen. Heer Caitanya zei, “Voor een sannyasi of iedereen die ernaar streeft om uit degreep van de materiële natuur te komen en zichzelf tracht te verheffen tot de spirituele natuur en terug naar huis, terug naar God te gaan, voor hem is het kijken naar materiële bezittingen en vrouwen ter wille van zinsbevrediging–niet eens het ervan genieten maar er slechts met zo’n neiging naar kijken–zo verdoemd dat het beter is voor hem om zelfmoord te plegen voordat hij zulke verboden verlangens ervaart.” Dus dit zijn de processen voor zuivering.
Vele sannyasi’s, degenen in de verzakende levensorde, gevenhun sannyasa op omdat ze er van houden om met vrouwen om te gaan. Ze rationaliseren hun activiteiten door te zeggen, “Er komen zoveel vrouwen naar mij toe. Wat kan ik doen? Ze komen automatisch, zonder dat ik ze heb uitgenodigd.” Sri Caitanya Mahaprabhu zal niet luisteren naar deze argumenten, dus je zal heel voorzichtig moeten zijn. Als er een dame op je af komt met gemoed van genot, geef haar dan een mep en geef haar een donderpreek. Ik ben hier heel strikt in. Hoewel ik van nature erg beleefd ben, ben ik in dit opzicht erg strikt. Ik kan dit niet verdragen.
Meisjes dienen vooral behoedzaam te zijn met betrekking tot hun motieven om hier te komen. Ze komen soms om brahmacari’s en sannyasi’s op te pikken, en ik heb ze gewaarschuwd om niet hiervoor te komen. Ze mogen alleen komen om hari-katha te luisteren, en ze moeten erg sterk zijn in Krsna-bewustzijn. Ze zouden moeten komen om liefde en genegenheid, zoals de gopi’s dat hebben voor Krsna, te ontwikkelen – door eerst liefde en genegenheid te hebben voor Guru en echte Vaisnava’s. Ik verzoek jullie allemaal – sannyasi’s, brahmacari’s, en meisjes – om hierin erg voorzichtig te zijn. Ik voel zoveel genegenheid voor mijn dochters, maar ik wil erg strikt zijn met ze.
Vertaling: Janaki Nath Das