Door Damodar Dasa
Waarom daalde Krsna neer op aarde? De eerste reden is dat moeder Prthvi (aarde in de vorm van een koe) samen met de goden naar Brahma de schepper toe gingen. In werkelijkheid is Brahma extern de schepper van de aarde, hij is als een bestuurder. Prthvi zei, ” onlangs zijn mijn vier poten gebroken en ik kan niet lopen. Mijn echtgenoot dharma ( de belichaming van religie), die nu in de vorm van een stier is kan ook niet lopen. Tegenwoordig is er zoveel zonde in de wereld. Zowel man als vrouw gedragen zich net als dieren. Zogenaamde vrome lieden en sannyasis nemen de regels van het heilig leven niet in acht en zijn daarom lager dan dieren geworden. Ze dragen zeer grote kettingen, vijf kilo japamala en hebben een grote tilaka en trachten op deze wijze de indruk te wekken vroom te zijn. Tegelijkertijd zijn ze altijd dubbelhartig, en is hun aandacht gericht op het verdienen van geld en zijn ze vol met lust. Er zijn zoveel problemen. Ik verzoek u mij en mijn echtgenoot Dharma te redden.
Brahma werd ongerust en ging met Prtvi en de goden naar Ksira-samudra (de melkoceaan). Hij begon aradhana te verrichten ( te mediteren) op Garbodakasayi Visnu. In zijn trance ontving Hij antwoord van de Heer die toen zei: Ik ben hiervan op de hoogte. Mijn Prabhu, de Allerhoogste Persoonlijkheid Gods, Krsna is ook hiervan bewust en Hij zal spoedig neerdalen. Alle godinnen dienen in de gedaante van aardse vrouwen te verschijnen in Gokula, Vrindavana en Mathura. Alle goden dienen ook in de vorm van gopas en Yadus te verschijnen. Krsna zal zeer spoedig verschijnen.” Dit is één reden voor de komst van Krsna.
Ten tweede was de tijd aangebroken voor het tot stand brengen van de yuga-dharma. Wat was toen de yuga-dharma? Het vereren van de altaarbeelden. Yavanas en anderen waren toen tempels aan het vernietigen en mensen hadden toen geen vertrouwen in de Beelden en de standaard was op zijn slechtst. Om de situatie te redden verscheen Krsna op aarde vergezeld met de yuga-avatara, manvantara en alle personificaties zoals Narayana, Rama, Nrsimha, Kalki en Vamana.
Er zijn ook andere redenen voor de komst van Krsna.
Jaya en Vijaya waren vervloekt om drie keer als demonen geboorte te nemen op aarde. Nu, in hun derde geboorte zouden ze verschijnen als Sisupala en Dantavakra. Krsna zou komen om hun te verlossen.
Bovendien moest Krsna komen om de beloftes na te komen die hij in de vorm van Ramacandra had gemaakt. Rama vertrok naar de Dandakaranya woud met Sita en Laksmana om de instructies van Zijn vader ten uitvoer te brengen. Daar kleedde hij zich als sadhu. Alhoewel Zijn haar jata samengeklit was, bleef hij wondermooi — een tiener van ongeveer zestien jaar. In die tijd waren zestig duizend wijzen aradhana aan het verrichten. Aradhana betekent met mantra meditatief dienst bewijzen aan het liefdespaar Radha-Krsna, Rama of anderen. Duizenden jaren gingen zij de gopal-mantra chanten (gopi-janavallabhaya svaha). Maar ze werden tijdens deze lange periode niet als een vis die als het uit het water wordt gehaald meteen stevende is. De beoefening van deze wijzen was enigszins zwak. Maar bij het aanzien van Rama viel diens blik op hun en kregen zij enige inspiratie en begonnen toen tot hem te bidden, ” Wij verzoeken u vriendelijk onze wensen te vervullen”.
Rama wist dat zij het liefdespaar Radha-Krsna wilden dienen en dat zij ook wilden deelnemen in rasa en andere lila’s. Op zachtmoedige en barmhartige wijze zei hij, ” In mijn volgende geboorte zal ik Krsna worden en in Vraja met de hulp van Yogamaya zullen jullie geboorte nemen uit de schoot van de gopi’s. Jullie zullen dan een ontmoeting met mij hebben ik zal dan jullie wensen vervullen.”
De wijzen gingen verder met hun beoefening die een zeer lange tijd zou duren – vanaf de verschijning van Rama tot aan de verschijning van Krsna.
Toen Krsna neerdaalde toen namen deze rsi’s geboorte uit de schoot van gopi’s en werden zij ook gopi’s. Later gingen zij heel lang de godin Katyayani vereren om Krsna als echtgenoot te krijgen. Krsna kwam en vervulde hun verlangens. Dit is ook een reden dat Hij neerdaalde.
Een ander reden voor de komst van Krsna is: Toen Rama naar Janaka Puri ging werden de raja-kumari prinsessen bekoord door zijn aanblik. Toen zij zagen dat Sita met Hem was getrouwd toen ontwikkelde zich het sterke verlangen: “Oh als Rama met ons zou trouwen dan zou dat ons zoveel plezier schenken. We willen dat niemand minder dan Rama onze echtgenoot wordt.” Deze beslissing genomen te hebben zijn zij ook met niemand getrouwd. Rama was zeer voldaan en zei,” Jullie zullen geboorte nemen uit schoot van de gopi’s in Dvapara-yuga.
In Zijn latere jaren gaf Ramacandra Sita de opdracht om het paleis te verlaten. Zij vertrok en ging zich alleen ophouden in de asrama van Valmiki, daar werden ook de twee zonen van Rama geboren.
Rama bevond zich in het paleis en Sita bevond zich in het bos. Om bepaalde redenen had de koning Zijn koningin verlaten, maar Rama heeft nimmer Sita die Hem zeer dierbaar is verlaten. Hij verbleef in Zijn paleis maar Zijn gedachten waren altijd bij haar. De dagen die hij doorbracht waren niet plezierig. Rama was in gescheidenheid verzonken en soms sprak hij met Zijn guru en priester Vasistha.
Eens vroeg Hij aan hem ,” Ik wil een vuuroffer laten plaatsvinden, een asvamedha yajna of een andere yajna. Laat mij alstublieft dit doen.”
Vasistha antwoordde, ” U kunt geen offer brengen want u heeft uw echtgenote verlaten. U dient haar terug te laten komen en naast haar te zitten. Dan kan de offer plaatsvinden.” “Oh dat kan niet,” antwoordde Rama.” Regel alstublieft iets anders zodat ik de offer kan brengen.”
“Uw vader is getrouwd geweest met 360 vrouwen, U kunt opnieuw trouwen. Ik denk dat er in de wereld vele beeldschone dames zijn die met u zouden willen trouwen. Ze zijn zeer bereidwillig om met u te trouwen,” stelde Vasistha voor. Rama zei,” Ik kan met niemand anders trouwen.” “Dan is er geen mogelijkheid om de offer te laten plaatsvinden.”
Rama drong aan “Regel alstublieft iets op de één of ander manier.”
Toen zei Vasistha, “U kunt een gouden beeld van Sita laten maken en naast deze Sita zitten en het offer volbrengen.”
Elk opeenvolgend jaar daarna liet Rama een murti van Sita maken. Deze altaarbeelden werden met mantra geïnstalleerd door zowel Vasistha als Rama Zelf. Door hun invocatie waren deze geïnstalleerde altaar beelden bezield.
Tijdens de laatste dagen van Rama net voordat Zijn spel en vermaak op aarde beëindigd zou worden en Hij naar aprakat Ayodhya (Zijn transcendentale oord) vertrekken zou kwamen alle beelden naar hem toe en zeiden,” We willen allemaal met U mee, we willen altijd in uw omgang zijn.” Rama antwoordde,” In deze vorm kan ik alleen één Sita aanvaarden. Alleen één Sita kan met mij blijven. Jullie zijn met zoveel. Jullie dienen naar Vrindavana te gaan en geboorte te nemen in de schoot van de gopi’s. Daar zal ik alles bewerkstelligen. Ik zal al jullie verlangens in vervulling brengen.” Krsna is ook gekomen om deze reden.
Surpanakha, de zus van Ravana, was een ander reden. Zij wilde met Rama trouwen en Rama was verplicht net als een wensboom om haar verlangen te vervullen. Surpanakha kon door haar mystieke krachten verschillende mooie vormen aannemen en kon vele mannen verleiden. Rama dacht , “Ik heb haar aanvaard daarom mag niemand anders in dit leven met haar trouwen”. Om ervoor te zorgen dat niemand anders met haar zou trouwen gaf Hij Laksmana de opdracht om haar neus er af te hakken. In haar volgend leven werd ze Kubja en ze werd krom op acht verschillende plaatsen op haar lichaam. Ook in dat leven wilde niemand met haar trouwen. Haar gezicht was beeldschoon, maar haar hele lichaam was krom en gebogen — als een gebochelde. Wanneer Krsna zou komen dan zou Hij haar aanraken en ze zou alweer recht zijn en dan zou hij al haar wensen vervullen. Krsna daalde ook neer om deze reden.
Narada Muni is ander reden voor de komst van Krsna. Op een keer zag Narada tijdens een reis de zonen van Kuvera, Nalakuvera en Manigriva plezier maken met hemelse dames (apsara’s). De meisjes waren naakt als de bomen en de rotsen en ze waren wijn aan het drinken, geheel zonder schaamte. Toen ze Narada op hun pad zagen aankomen werden ze door schaamte bevangen. Zij vouwden hun handen, en trokken kleding aan om zich te bedekken en begonnen vanuit een verre afstand tot Narada te bidden. Anderzijds gingen de twee mannen die helemaal onbezonnen en dronken waren zowel Narada als de meisjes beledigen. Zei riepen, ” Waarom is deze oude man hier alles komen verstoren?”
Narada was genadevol en dacht, ” Ze zijn de zonen van mijn vriend Kuvera.” Kuvera was een vriend van Narada en Sankara was ook zijn vriend. Narada was op weg om Kuvera te ontmoeten en bij de aanblik van zijn zonen in zo’n een gedegradeerde toestand dacht hij, “Ik moet hun straffen.” Hij sprak daarom een vloek over hen uit,” Jullie zullen bomen worden. Jullie gedragen je als bomen dus zullen jullie bomen worden.” Op dat moment dachten ze,” Oh we zullen bomen worden.” Ze vielen neer bij de lotus voeten van Narada en die zei, “Wat ik heb gezegd is niet onwaar; het zal plaatsvinden. Maar jullie zullen bomen worden in Gokula waar Krsna zal verschijnen en zijn talrijke zoete spel en vermaak zal houden. Hij zal jullie aanraken en jullie zullen hierdoor verlost raken. Dit niet alleen maar jullie zullen bhakti verkrijgen en voor eeuwig zijn transcendentale metgezellen worden.” Krsna is dus ook gekomen om de voorspelling van Narada te laten uitkomen.
Krsna is ook gekomen om rasa-lila te doen. De belichaamde Upanisad-mantras waren boetedoeningen aan het verrichten en gopal-mantra en kamagayatri aan het chanten om gopi’s te worden. Zij zijn door het chanten in hun volgende geboorte gopi’s geworden is. Zij werden bekend als de upanisad-cari-gopi’s en Krsna aanvaardde hen als Zijn geliefden.
Op een keer waren Krsna en Arjuna aan het reizen. Krsna zei,” O Arjuna ik heb zo’n een dorst. Breng me water ergens vandaan.” Terwijl Arjuna op zoek was naar water zag hij vogels komen en gaan in de richting van de Yamuna. Toen hij daar aankwam, zag hij haar op aangename wijze stromen en dat het water zuiver en helder was. Ook zag hij een oude vrouw met wit haar die zich in trance bevond. Hij maakte een ommegang om haar heen en bracht pranama. Na enige tijd keerde zij terug tot externe bewustzijn, Arjuna vroeg, “Moeder wie ben je en waarom ben je op deze plek aan het mediteren? Niemand is hier. Wat doe je hier op de oever van Yamuna?”
De vrouw antwoordde eerbiedig, “Ik ben hier al honderdduizenden jaren. Ik wil een gopi zijn in Vrindavana en het liefdespaar Radha en Krsna dienen. Narada was blij om mij gopala-mantra en kamagayari te geven. Ik ben aradhana met deze mantras aan het doen” Arjuna keerde terug naar Krsna en vertelde hem wat er was gebeurd. Krsna ging toen naar haar toe en gaf de zegen van Zijn genade. Dit zijn enige van de redenen van de komst van Krsna op aarde. Er zijn zoveel verhalen en zoveel redenen.
Gaura Premanande Haribol!