Door Damodar Dasa
Wat is het verschil tussen harinama en diksa? Wat is belangrijker Naam of Diksa?
Stel men wil ergens iets koken. Is er een culha beschikbaar? Ja alles is beschikbaar, er is een fornuis, er is een pan beschikbaar, er is vuur, er is water maar er is geen rijst. Kan men dan koken of niet? Men kan de namen met rijst vergelijken. Zonder een fornuis, water, vuur en een pan kan de rijst niet worden gekookt. Maar als deze er allemaal zijn maar er is geen rijst dan kunnen men nog steeds niet koken. Maar als men al het benodigde tot zijn beschikking heeft dan kan men de rijst koken en het tot voedsel nemen.
Men dient de naam niet verschillend van Radha en Krsna te zien. Het wordt vergeleken met rijst, en vuur en andere benodigdheden worden vergeleken met de diksa mantras. Om eigenlijk te realiseren dat de namen niet verschillend zijn van Krsna, zijn alle gerei benodigd om onszelf te zuiveren en niet om Krsna’s namen te zuiveren. Krsna’s namen zijn altijd zuiver.
nama-cintamanih krsnas
caitanya-rasa-vigrahah
purnah suddho nitya-mukto
bhinnatvan nama-naminoh
Krsna en Zijn naam zijn identiek- ze zijn niet verschillend. Zijn naam kan niet onzuiver zijn. Het is altijd zuiver, altijd cinmaya, sac-cid-ananda-maya. Maar in onze stadium zijn we niet in staat de zuivere naam te chanten. We bevinden ons in onwetendheid, we hebben allerlei wereldse verlangens en we hebben zoveel verschillende anarthas en hebben zoveel overtredingen begaan en als we Krsna’s naam uiten dan is het eigenlijk geen Krsna naam. Op dit moment is men op het platform van maya, avidya dus en zal de naam niet zuiver zijn. Om ons hart te zuiveren en werkelijke smaak voor de naam te ontwikkelen dient men diksa te nemen. Men dient het ook om andere redenen te nemen: om een binding te hebben, een relatie tussen Krsna en het individu, Zijn naam en de individu, en om alle soorten anarthas, avidya op te kunnen geven. Vuur is vereist om het water te koken, maar alleen kokend water is niet voldoende. Rijst is ook nodig. Diksa wordt gegeven om onze hart te zuiveren en een binding met Krsna te ontwikkelen zo dat we zeer snel kunnen realiseren dat Naam identiek is met Krsna. Dus Diksa is bedoeld om de relatie tussen Krsna en de toegewijde te helpen ontwikkelen. Gopi-jana vallabhaya svaha. Svaha betekent ik offer mezelf, ik wijd geheel mijn leven aan de lotus voeten van Krsna. Welk Krsna? De naam Krsna. De naam van Brahma. Met welk relatie? De zelfde relatie die de Gopi’s hebben met Gopi-jana-vallabha. Om deze relatie te ontwikkelen dienen we de namen te zeggen en alle ksa op te geven. Di betekent divya jnanam dadati, het geven van divya jnana. Wat is deze eeuwige relatie?-dat Krsna mijn geliefde is. Het maakt niet uit of iemand mannelijk of vrouwelijk is. Diksa geeft deze relatie. Als men geen diksa neemt dan zal deze relatie nooit ontwikkeld worden en zal men wereldse verlangens en slechte gewoonten niet op kunnen geven. Het is dus een hulpmiddel. Maar we zien ook voorbeelden van toegewijden die alleen de naam gebruikt hebben en geen diksa hebben genomen, zoals Haridas Thakura. Er zijn zoveel voorbeelden hiervan — geen initiatie. Maar door chanten en de omgang te hebben van zeer gerealiseerde toegewijden hebben ze Krsna-prema ontvangen. Maar deze gevallen zijn zeer zeldzaam. Daarom dienen we de regels en bepalingen te volgen op dit gebied. We moeten diksa nemen.
Als men zichzelf vergelijkt met Haridas Thakura dan zal men niets bereiken. Als men Krsna’s naam verwijdert uit de Gopala mantra wat blijft er dan over? Svaha, svaha. Niets blijft over-geen bevrijding, niets, nul. Dus de naam heeft twee functies. Klim en srim zijn de bija mantras en in combinatie met svaha, namah of namaskara geeft het ons een bijzondere kracht om alle slechte gewoontes op te geven. Zonder diksa kan men die niet opgeven. De Naam kan ook aan deze taak voldoen, maar waarom zouden wij het hiervoor gebruiken? We dienen de namen niet hiervoor te gebruiken. We kunnen iets minder krachtig hiervoor gebruiken. De naam alleen kan alles doen maar het zal een lange tijd hiervoor in beslag nemen. Dus hebben rsis onze toegewijden deze mantras gemanifesteerd om onze Krsna-nama zeer snel te brengen tot suddha-nama zuivere naam. Daarom wordt diksa gegeven in onze erfopvolginglijn.