Woensdag, 8 juni, 2005
Los Angeles, Californië
Tridandisvami Sri Srimad Bhaktivedanta Narayana Maharaja
[Srila Narayana Gosvami Maharaja kwam op die dag zo rond 6 uur ’s morgens aan bij de Sri Radha-Govinda Gaudiya Matha. Na een rondleiding van het tempelgebouw—alle kamers inclusief de brahmacari asrama—betrad hij de tempelkamer. Daar bracht hij eerbetuigingen aan Sri Gaura-Nitai, Sri Radha-Govinda en Heer Nrsmhadeva, en ging op de vyasasana zitten. Toen werd er, vergezeld door kirtana en bhajana’s, een voetbadceremonie en Guru-puja verricht, waarna Srila Narayana Gosvami Maharaja een kort gesprek hield:]
Ik ben erg gelukkig. Ik vind dit een prettige matha (tempel). Ik zie dat er nog steeds wat gebouwd wordt. Er kunnen hier zoveel toegewijden verblijven. De managers zouden moeten proberen om een verzoek te maken bij de regering zodat er permanent 20 tot 25 toegewijden kunnen wonen. Als iemand komt kan hij blijven en kirtana en alle andere toegewijde activiteiten verrichten. De locatie is erg goed. Ik wil dat deze tempel minstens zo goed wordt als onze tempels in Mathura en Vrndavana, en er kunnen zelfs meer toegewijden in verblijven dan in die tempels. Er zouden niet minder dan 20 of 15 toegewijden moeten zijn.
De toegewijden zouden regelmatig naar buiten moeten gaan voor nagara-sankirtana en boekverspreiding, en er dienen ook regelmatig lezingen gehouden te worden. Hari-katha is van essentieel belang—het is ons leven. Ik wil regelen dat om het even welke goede sannyasi hier kan blijven, en Jaga Mohan zal hem helpen. Ik wil dat sannyasi’s en predikers hier voor minimaal 15 dagen of een maand komen; ze dienen hier te prediken.
Ik denk dat deze tempel in alle opzichten goed is, maar zal ze onderhouden worden? Dit is een groot probleem. Ik wil dat de brahmacari’s en sannyasi’s hier oprecht zijn. Ze horen naar buiten te gaan om te prediken en boeken te verspreiden. En, net zoals in onze tempel in Mathura, zouden ze hier en daar om aalmoezen moeten bedelen. Ze zouden moeten bedelen voor voedselgranen, geld en wat er ook maar nodig is om de tempel te onderhouden. Als ze simpelweg een grote donatie aannemen van een grote donateur en niet gaan prediken, dan is dat niet goed. Ze moeten eropuit gaan om te prediken. Dit is de hoofdzaak.
Alle collectes dienen naar de tempelrekening te gaan; niet in iemands broekzak. Op zijn beurt hoort de tempel voor de toegewijden te zorgen en ze te geven wat ze nodig hebben. We moeten vooral proberen elkaar te respecteren. Junioren horen senioren te respecteren, en senioren zouden liefde en genegenheid moeten hebben voor junioren, zonder bijbedoeling.
Ik heb jullie niet geroepen zodat jullie geld kunnen verdienen of een positie kunnen verwerven. Ik heb jullie nooit gezegd dat ik jullie geld zou geven voor zakelijke doeleinden. Sommigen van jullie komen ut Engeland en andere plaatsen die hier ver vandaan liggen. Ik heb jullie geroepen om jullie allemaal te vertellen dat wanneer jullie mij volgen, ik jullie naar Krsna zal brengen. Dat is mijn enige belofte. Ik zal jullie bhakti geven. Ik heb nooit beloofd dat ik jullie geld, positie of iets anders dan bhakti zal geven.
Ik zal jullie meenemen naar Heer Sri Krsna, maar er is één voorwaarde. Ik wil niets van jullie—ik wil alleen jullie loyaliteit. Waarom verrichtten jullie eerst guru-puja toen ik hier vanochtend aankwam? Kunnen we bhakti bereiken zonder de hulp van Guru? Ik wil dat jullie allemaal loyaal worden.
Wat is loyaliteit aan Guru? Jullie dienen te weten een echte en gekwalificeerde Guru niet als een doodgewoon persoon is. Denk niet dat Guru sterft net als een sterfelijk persoon.
Ik heb nooit tegen iemand van jullie gezegd dat je naar mij zou moeten komen en dat ik je acarya maak, en dat je de Guru van iedereen zult zijn. Heb ik dit tegen jullie gezegd? Als iemand dit wil, is hij niet loyaal. Als iemand iets verbergt van guru—als hij iets geheim houdt van guru—guru, niet ik—wat zal guru doen? Hij zal geen bhakti geven aan die persoon. Je kunt zoveel filosofische conclusies (siddhanta’s) leren, maar je zult geen echte bhakti van hem ontvangen. Hij behoudt zich het recht voor.
Het hangt van jezelf af. Als je loyaal bent en niets te nemen hebt van Gurudeva—louter zijn bhakti—zal hij dit weten. Hij zal je bhakti schenken met realisatie. Anders zal bhakti nooit, nooit, nooit mogelijk zijn voor je. Als je een bedrieger bent, hoor je te weten dat guru de bedrieger der bedriegers is. Hij is de beste bedrieger. Hij zal je bedriegen. Vandaag de dag hangt deze bedriegende neiging van discipels in de lucht. Pas hier goed voor op.
Er zijn wat fluisterende winden op komst; een idee dat, “We zouden iets voor onszelf moeten houden.” Sommigen denken, “Later, wanneer guru zal sterven, zal er dit en dit gebeuren. Wij zullen dit en dat doen.” In de ogen van zo iemand sterft guru—en zij willen dat guru snel zal sterven, zodat, “Wij zullen acarya zijn.” Maar guru zal nooit sterven. Dus jullie zouden waakzaam moeten zijn—zeer, zeer oplettend. Ga niet om met personen die dit idee hebben. Ik wil die invloed stoppen. Ik wil jullie tijd en leven niet verspillen. Ik wil jullie alleen bhakti geven. Er zijn een aantal verkeerde ideeën op komst, en we dienen te trachten deze onzin te stoppen.
Ik wil dat deze tempel ideaal is. Degenen die hier zullen zijn dienen loyaal te zijn aan de tempel, en dit is loyaliteit aan guru. Vele predikers zouden hier moeten komen en uitmuntende lessen geven over het proces om zuivere bhakti te bereiken.
[Vraag:] Wat betreft het punt dat Guru nooit sterft en eeuwig is; in het lied, ‘Sri Guru Carana Padma’, dat we zojuist zongen wordt gezegd: “Hij is mijn heer, geboorte na geboorte.” Na zoveel geboortes vanaf nu, wanneer we dichter bij realisatie komen, komt diezelfde guru dan weer tot ons?
[Srila Narayana Gosvami Maharaja:] Guru zal komen. Tijdens de rasa dans was Krsna alleen en waren er ontelbare gopi’s. Was het Krsna Zelf die met al die de gopi’s danste? Of kwamen er andere Krsna’s? Hoe kan één Krsna met miljoenen op miljoenen gopi’s dansen?
[Opmerking:] Hij danste zo snel, van de ene gopi naar de andere, dat het leek alsof Hij de hele tijd bij iedere gopi was.
[Srila Narayana Gosvami Maharaja:] Guru is de dienaar van die Krsna. Net zoals er één gedaante is in de rasa dans, zo ook is akanda-guru-tattva één. Oftewel, je kunt zeggen dat guru in zoveel gedaantes zal komen, maar guru is één. Diezelfde guru zal komen. Je zou hecht geloof moeten hebben in dit idee.
Guru heeft op zijn minst twee vormen:
radha-sanmukha-samsaktim sakhi-sanga-nivasim
tam aham satatam vande guru rupa param sakhi
“Guru-rupi-sakhi-vande—Ik aanbid eeuwig mijn guru, die in zijn gedaante als een verheven sakhi blij verzonken is in het gezelschap van Srimati Radhika en de andere sakhi’s.”
Guru is dezelfde persoon, zowel in zijn sakhi als sadhaka gedaantes. Een toegewijde dient hecht geloof te hebben dat dezelfde guru zal komen. Guru is akanda-guru-tattva, een manifestatie van Heer Nityananda.
[Vraag:] in deze geboorte is Srila Prabhupada mijn diksa-guru en u bent mijn siksa-guru. Dus guru is één, maar tegelijkertijd twee verschillende persoonlijkheden?
[Srila Narayana Gosvami Maharaja:] Dat is mogelijk. Radha en Krsna Zijn één, maar om aan spel en vermaak te doen zijn ze twee geworden.
Ik wil dat jullie een plan maken zodat deze tempel heel goed gaat lopen. Zoek uit hoe dat voor elkaar gekregen kan worden.
[Vraag:] De deity van Heer Nrsmhadeva is hier aanwezig op het altaar. Sommige toegewijden zeggen dat dit ongepast is. Wat is uw mening?
[Srila Narayana Gosvami Maharaja:] Heer Nrsmhadeva kan daar staan als Hij zich op een andere afdeling (prakostha) van het altaar bevindt, en als er een gordijn aan de zijkant is, wat Hem afscheidt van Radha-Govinda’s afdeling—net zoals in onze Mathura matha.
[Vraag:] De toegewijden zingen de gebeden aan Heer Nrsmhadeva nadat mangala arati volledig voorbij is, en nadat de gordijnen van het hele altaar gesloten zijn.
[Srila Narayana Gosvami Maharaja:] De gordijnen mogen openblijven.
[Vraag:] Horen er kaarsen aangestoken te worden op het altaar?
[Srila Narayana Gosvami Maharaja:] Niet altijd. Er kan een brand ontstaan. Alleen tijdens arati.
Vertaling: Janaki Natha Dasa